Carconsultant

Het besef dat vrouwen steeds meer de automarkt bepalen, drukt een stempel op de wijze waarop vrouwen worden benaderd bij de aanschaf of reparatie van een auto. Dit komt onder andere tot uiting in speciale Ladies Nights bij autodealers en door de opkomst van een garage van vrouwen voor vrouwen, maar bijvoorbeeld ook in een stijging van het aantal vrouwen in het management van autofabrikanten. Zo werken er bij Nissan zelfs meer vrouwen dan mannen in managementposities. Feminisering van de automarkt noemen ze dat. Ook het advies- en bemiddelingsbureau dat Vivienne van der Veen begin dit jaar is gestart, past perfect binnen deze ontwikkeling. Als carconsultant helpt zij vrouwen bij het uitzoeken van een geschikte auto.

Ladies Night

Ladies Night bij autodealers is allang geen bijzonder verschijnsel meer, ik ben er zelf ook met enige regelmaat te vinden. Dit fenomeen is in het leven geroepen om vrouwen op een andere manier kennis te laten maken met (de nieuwste modellen van) een automerk. Zo wist Tony Mastratuono, marketingmanager bij Auto Hoogeboom, zeven jaar geleden al dat auto’s allang geen mannending meer zijn. Maar, zo vertelde hij aan het NRC Handelsblad, de wijze waarop vrouwen een beslissing maken om een auto wel of niet te kopen, verloopt wel degelijk anders dan bij mannen. Dit vraagt dus om een andere benadering.

Deze speciaal voor vrouwen georganiseerde avonden met hapjes en drankjes leiden vaak niet tot een directe aankoop, maar dat is ook niet het hoofddoel van Ladies Night; naamsbekendheid en het opbouwen van een relatie met het automerk is het belangrijkst. Vrouwen gaan nu eenmaal minder vaak over één nacht ijs bij de aanschaf van een auto. Dit blijkt ook uit het Pulse onderzoek van Sanoma, gehouden in juli 2014. Mannen hebben meestal al een automerk in het achterhoofd, wat de keuze makkelijker maakt. Vrouwen hebben vaker specifieke eisen voor een auto en baseren daar hun keuze op. Hierin staan ze meer dan mannen open voor het advies van een expert. Al kan het, of je nu man of vrouw bent, natuurlijk nooit kwaad ook zelf wat kennis te vergaren, zodat je weet waar je op moet letten bij de aanschaf van een occasion of nieuwe auto.

Carsultant

Vivienne van der Veen merkte de behoefte aan advies, maar het gebrek aan vertrouwen van vrouwen in de, nog altijd door mannen gedomineerde, autobranche bij de aanschaf van een auto. Dit bracht haar op het idee het advies- en bemiddelingsbureau Carsultant voor het kopen van een auto voor vrouwen te beginnen. Vivienne helpt met advies voor de aanschaf van de juiste auto, maar ook bemiddelt ze bij de aankoop en eventuele inruil. Met haar jarenlange ervaring in de automotive en het opgebouwde netwerk, weet ze waar ze over praat en waar ze moet zijn. En heren, niet getreurd, Vivienne wil iedereen van dienst zijn en sluit ook mannen die hulp kunnen gebruiken bij het selecteren van de juiste auto niet uit.

Nog geen Reakties

Geef een Reaktie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *