In alle vroegte verzamelden snelle wagens van verschillende komaf zich op het terrein van Circuitpark Zandvoort. De opstelling van de verschillende merken en types vormden een mooi plaatje om naar te kijken. Om 08.00 uur konden alle coureurs + bijrijders zich inschrijven in Mickey’s bar. Onder het genot van een kopje koffie of een blikje energiedrank maakten we ons klaar voor onze eerste ervaring op het circuit. Deze circuittraining, georganiseerd door Driving-Fun, is namelijk een ideale manier voor beginners om op een veilige en leerzame manier kennis te maken met het circuitrijden. Een soort van snuffelstage!

De stickers met racenummers werden op voorruit van de wagens geplakt. Een voorstelronde en een briefing van onze Driving-Fun instructeurs later, kon het feest beginnen. Groepjes van maximaal 6 wagens werden gevormd. Ieder groepje kreeg zijn eigen ervaren instructeur/instructrice toegewezen. Om 09.00 uur reden we weg uit de pits om te beginnen aan onze pacecar laps onder leiding van onze instructeur. De instructeur stapt in bij de voorste auto, laat zien hoe je het maximale uit je auto en je ronde kunt halen, en stapt na 3 laps in bij auto nummer 2 (welke nu vooraan mag rijden). In de tussentijd volgt de rest. Het is de bedoeling dat je de kunst afkijkt van je voorganger. Zo leer je de ideale lijnen, de bochten, de gepaste snelheid en de acceleratiemomenten kennen.

Na 2 uur oefenen onder begeleiding is het om 11.00 uur tijd om je net verkregen vaardigheden toe te passen tijdens de open pitlane. Twee uur lang vrij rijden lijkt een speeltuin.. maar je moet zeer oplettend zijn wat betreft de andere rijders. Leer je vlaggen kennen, herken gevaar en blijf goed spiegelen zodat inhalen en overige manoeuvres veilig blijven.
Het laatste uurtje van het vrij rijden werden we onaangenaam verrast door een stevige (onweers)bui. De Marshalls vlagden af en we moesten van de baan. Vanwege gevaar voor heftige hagelbuien hebben we ter plekke een box gehuurd voor een aantal mooie Porsches. Ons geïmproviseerde clubhuis vormde voor een klein uurtje een gezellig en droog onderdak. Daarna werd er gelukkig weer groen licht gegeven en mochten we de verloren tijd inhalen!

Enthousiast als we waren, gingen wij als beginners toch weer de natte baan op. Niet geheel ongevaarlijk natuurlijk; slipgevaar ligt op de loer. Ook het Automeisje heeft hiermee kennis mogen maken en kon na een fout in de bocht de auto niet meer corrigeren of opvangen. Resultaat: achterstevoren op de baan oog in oog met de achterliggende wagens. Gelukkig was iedereen op dat moment goed op elkaar ingespeeld en werd er goed vooruit gekeken. Ook dit minder leuke momentje was een leermoment! Er zijn die dag geen ongelukken gebeurd, alleen wat zandhappen in de grindbak door een enkeling.

Al met al was het een hele leuke en vooral leerzame ervaring. Een om niet meer te vergeten. En als je dan ook nog eens in het gezelschap bent van een groep hele gezellige (auto)vrienden, is zo’n dag als deze compleet.
Je leert je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter kennen. Maar ook hier geldt: oefening baart kunst! Ik heb er van mogen proeven en kan met overtuiging zeggen: Dit smaakt naar meer.

Prijs circuittraining Driving-Fun
Deelname aan de hele dag (09:00 – 16:45) kost €400 per auto.
Tweede rijders of bijrijders betalen €10 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (09:00 – 13:00) kost €250 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (13:00 – 16:45) kost eveneens €250 per auto.

 

Nog geen Reakties

Geef een Reaktie