Interview Larissa de Leeuw

Door
0 , , , , Permalink

Larissa de Leeuw: junior Salestijger

Larissa heeft de liefde voor auto’s er met de paplepel ingegoten gekregen. Met haar vader als grote voorbeeld ontpopte zij zich in een écht Automeisje. Na een opleiding in de automotive branche, is ze gaan werken bij Volvo. Als junior verkoopadviseur staat ze haar ‘’vrouwtje’’ wel in deze ‘mannenwereld’.

Als baby was ik een vreselijk huil kind. Ik was alleen stil als mijn ouders een rondje met me gingen rijden. En vanaf dat ik me kan herinneren liep ik al aan m’n vaders hand mee de showroom in als hij weer eens een nieuwe auto ging kopen (en dat was vaak kan ik je vertellen!).
Toen ik wat ouder werd gingen we in het weekend vaak naar de Motorcross. Al mijn neefjes en nichtjes deden aan cross en ik vond het heerlijk om te gaan kijken en aan het eind van de dag het zand uit je oren te moeten halen. Ook mijn vader heeft altijd motoren gehad. Achterop mee gaan was het einde! Toen ik eenmaal 16 was, kon ik niet wachten om scooter te gaan rijden. Vanaf dat moment is iedere vrije minuut in de achtertuin onder de carport door gebracht!
Inmiddels heb ik al een tijdje mijn rijbewijs. Privé bezit ik een oude Volkswagen Polo 6N met een GTI blokje. Die heb ik van mijn ouders gekregen toen ik 18 werd en ik kan er geen afscheid van nemen. Daarnaast rij ik een auto van de zaak. Op het moment is dat een Volvo C30 D2 (leuk voor de bijtelling) R-design.

Ik wist niet van het bestaan van een automotive opleiding. Ik wilde altijd docente worden en ben dan ook naar de PABO gegaan. Door mijn toenmalige vriendje, die op aanraden van mijn vader, naar de IVA was gegaan, kwam ik ermee in aanraking. En toen ik daar voor het eerst liep dacht ik meteen: hier wil ik naartoe! Ik heb dit jaar mijn BMC diploma gehaald en ga nu door voor HBO (ook in de avond). Iedereen in het tweede jaar IVA moet solliciteren voor een stage op de Autorai. Je kan per merk solliciteren om uiteindelijk voor dat merk te werken op de Rai. Uiteraard was mijn voorkeur Volvo. Vanuit Hooftman (mijn huidige werkgever) ben ik toen voor Volvo op de Rai terecht gekomen. Dat waren echt onvergetelijke dagen! Het liefst blijf ik heel mijn leven in de auto branche werken. Ik vind het heerlijk om iedere dag omringd te worden met auto’s! Ik ben begonnen in de verkoop op zaterdag en inmiddels heb ik het hier fulltime al bijna 3 jaar enorm naar mijn zin. Werken bij Hooftman is leuk omdat het een echt familie bedrijf is. Ik ben zo enthousiast over de auto’s, dat er zelfs een aantal aan mijn eigen familie verkocht zijn! Dat zegt wel dat ik 100% achter het product sta dat ik verkoop.

Ik denk dat de combinatie van enthousiasme en kennis mijn sterke punten zijn. Doordat ik helemaal achter ons product sta, ben ik ook heel enthousiast. Daarnaast is mijn product kennis dik in orde. Als vrouw zijnde moet je de mannelijke klant toch eerst overtuigen van je kennis. Vrouwen hebben natuurlijk geen verstand van auto’s… Mannen verwachten van een vrouw niet dat ze meer weet dan de kleuren van interieur. Vaak beginnen ze dan ook met wat technische dingen als: ‘’Hoeveel pk heeft deze motor? Hoeveel koppel?’’ Als ik die vragen ‘’goed’’ heb, mag ik door naar de volgende ronde en kan je een serieus gesprek beginnen. Maar inmiddels weet ik wel beter en doe ik niet onder voor de mannen in de branche.
Ik denk dat een groot voordeel is dat je als vrouw vaak sneller emotioneel betrokken raakt bij een klant. Je zal dus uiteindelijk een betere relatie met een klant opbouwen, omdat we nu eenmaal meer betrokken zijn dan de mannelijke verkopers (en we luisteren beter). Daarnaast zullen mannen minder hard met mij ‘durven’ onderhandelen dan met een man. Komen onze vrouwelijke charmes toch nog van pas!

En waarom dan de autobranche? Het is een heel dynamische wereld. Iedere dag kunnen prijzen weer veranderen. En iedere keer worden er regels aangepast door de overheid waardoor je snel moet kunnen schakelen. Iedere dag is dus anders! Daarnaast is het ontzettend leuk om klanten te kunnen informeren en helpen bij de tweede grootste aankoop in hun leven. Vaak staat het huis op nummer 1 en op #2 toch de auto. De lach op iemand z’n gezicht bij aflevering is echt goud waard! Daar doe je het uiteindelijk voor.

 

Geen reacties mogelijk.