Interview Tamara Oostveen

Tamara Oostveen is jong en ambitieus. Tijdens haar studie Commerciële Economie koos ze voor een Minor in ‘Building partnerships’ in China. Haar vroeg gekozen richting en connectie met Azië versterkte haar geloofwaardigheid als PR Officer bij werkgever Mitsubishi Motor Sales Nederland. Inmiddels heeft Tamara de volgende stap in haar carrière gemaakt en werkt ze vandaag de dag voor Kia Motors Nederland, als PR Manager.

Ik ben benieuwd. Wat heeft Tamara met auto’s? Mogen we spreken van passie; voor auto’s of voor het vak? En beperkt haar liefde voor het product zich tot enkel Aziatische auto’s?

”Ik vind auto’s een fascinerend product waarbij, meer dan bij andere producten, heel veel emotie bij komt kijken. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de aankoop van een auto naast het kopen van een huis, vaak de grootste aankoop is uit het leven van veel mensen. Dat brengt veel emotie met zich mee. Soms wat frustraties als er iets kapot gaat, maar ook heel veel “liefde” als het product en de service goed is.”

”Een open dialoog en interactie met klanten is daardoor cruciaal. Bij Kia spelen wij hier extra op in door het bieden van eerlijke klant reviews op de website. Dit doen wij doormiddel van een aantal korte filmpjes op onze website. Kort over Kia heet het. Open en eerlijke verhalen door echte klanten die open en eerlijk zijn over onze product.”

”Al tijdens mijn studie ontwikkelde ik een grote interesse in Azië, waardoor ik ook een tijdje heb gestudeerd in China. Die liefde voor Azië heeft zich later in mijn loopbaan doorgezet eerst bij Mitsubishi Motors en nu bij Kia. Vooral de culturele verschillen boeien mij. Het is overigens niet zo dat ik persé altijd binnen een Aziatische organisatie heb willen werken. Dit kwam toevallig zo op mijn pad.”

Wat zijn Tamara haar werkzaamheden/verantwoordelijkheden als PR-manager bij Kia?

”Als PR Manager houd ik mij vooral bezig met de relaties van klanten en de bedrijven en instellingen rondom Kia. Het gaat er om dat je de klant goed wilt informeren over nieuwe producten via media als kranten, weekbladen, radio, televisie en online. De uitdaging daarbij is om een bestaande boodschap op een originele manier te verpakken. Ik onderhoud daarbij veel contact met de pers. Organiseer persintroducties, schrijf persberichten, maar ook de communicatie rondom beurzen en evenementen horen bij de functie van PR Manager.”

”Kia heeft stevige groeidoelstellingen. Zo introduceert Kia vóór 2019, 9 compleet nieuwe modellen, willen wij een top 5 speler in Nederland worden en daarnaast gezien worden als het meest innovatieve en sportieve merk. Dat is nogal wat, maar ik kijk er naar uit om hier mijn steentje aan bij te dragen.”

Tot slot; hoe staat Tamara haar mannetje in de autowereld?

”Bij Kia werken veel vrouwen, maar toch is het merendeel man. Zeker bij de dealers en in de werkplaats werken er vooral veel mannen. Zelf heb ik dit nooit als vervelend ervaren maar wat ik wel opvallend vind, is dat vooral de communicatie in de showroom nog teveel gericht is op mannen. Ik las hier onlangs nog een interessant stuk over op automotive-online: 40% van de auto’s worden door een vrouw gekocht. Toch voelen de meeste vrouwen zich niet serieus genomen door de verkoper in de showroom. Een goed voorbeeld hiervan is dat wanneer vrouwen een man meenemen, de aandacht van een verkoper vooral uitgaat naar de man. Ik heb dit zelf onlangs uitgetest op de AutoRAI en het is echt zó. Heel opvallend! Dat terwijl vrouwen gemiddeld 28% meer over hebben voor een auto dan de mannen en ook nog eens actievere ambassadrices zijn. Iets waar wij binnen Kia zeker aandacht aan gaan besteden.”

Geen reacties mogelijk.