Interview Vivienne Geuzebroek

Door
0 , , , , Permalink

Haar naam is Vivienne Geuzebroek (27 jaar) en woonachtig in Amsterdam. Haar grootste hobby en passie is racen en alles wat hierbij komt kijken. Naast racen is ze ook actief in de rallysport. Om conditie te behouden doet ze aan de sport KickFun.

Hoe ben je in de autosport verzeild geraakt?
Voordat ik geboren werd, was mijn vader rijder/navigator in de rallysport. Daarna heeft mijn broer NL Kartkampioenschap gereden. Ik ging elk raceweekend mee en hield de kart schoon. En ik was natuurlijk altijd super trots op mijn broer als hij reed. Het zat me dus eigenlijk al in het bloed.
Later ging ik met mijn vader rally kijken bij het WRC Duitsland en daarna ook in Nederland. Hier werd me een keer gevraagd om te rijden in een circuitauto. Dit vond ik natuurlijk mega gaaf! Na een aantal keer rijden was mijn licentie en eerste race ook een feit. Even later heb ik mijn eigen auto aangeschaft en door de jaren heen heb ik zowel mijn auto als mijzelf met grote stappen verbeterd!

Heb je hier je (fulltime) beroep van kunnen maken?
Ik ben afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam in Accountancy en inmiddels werkzaam bij KPMG als accountant. Dat is mijn fulltime job. Daarnaast werd ik gevraagd om als instructrice les te geven tijdens de circuitdagen van organisator Driving-Fun. Aangezien racen mijn passie is, en ik het ook leuk vind om andere mensen sneller te laten rijden, leek mij dit erg leuk en passend.

Je doet zelf ook aan racen. Kun je hier wat over vertellen?
Ik race in de B18Cup in het DNRT kampioenschap. In deze cup rijd ik in een BMW E36 3.18ti Compact. We rijden met nagenoeg gelijkwaardige auto’s en er is een cupreglement zodat de strijd echt op de rijder aankomt. Vorig jaar ben ik 3e geworden in het kampioenschap. Laatst heb ik zelfs mijn eerste overwinning behaald! In deze cup race ik tegen enkel mannen. Deze mannen vinden het allemaal onwijs leuk en gezellig dat ik mee doe, tot het moment dat ik sneller ben. Dan “moet mijn auto maar op de rollerbank” of “moet ik maar meer patat eten”.

Ook navigeer ik af en toe een Nederlandse rally, en heb ik onlangs mijn eerste rally in een Nissan Micra uitgereden op Zandvoort tijdens Circuit Short Rally. Met als compliment een, boven verwachting goede, 27e plaats.   

Moest je zelf eerst veel kilometers maken om les te kunnen geven aan rijders?
Jazeker. Je hebt zelf veel ervaring nodig om anderen te kunnen vertellen hoe het moet. Door deze ervaring weet je wat een auto doet, hoe je lijnen moet rijden en de do’s en don’ts.

Hoe, waar, met wie en wanneer heb je die ervaring opgedaan?
Ik heb eerst een jaar trackdays gereden op verschillende circuits. Daarna heb ik een paar races gereden in een BMW E30. Vervolgens rij ik nu ongeveer 3 jaar met mijn BMW Compact in de B18 Cup. Daarbij ben ik regelmatig op het circuit te vinden waarbij ik dan de nodige rondjes maak. Tevens heb ik ervaring op gedaan bij een aantal driftcursussen. Ik ben van mening dat dit essentieel is voor je wagenbeheersing.

Wat vind jij het mooiste aan je functie/rol?
Het mooiste vind ik dat ik mijn passie met andere mensen kan delen die deze passie ook hebben. Daarbij vind ik het leuk als ik zie dat deze mensen harder/beter gaan rijden na het geven van mijn tips.

Je leest toch maar mooi minder ervaren (mannelijke) rijders de les. Zijn er vooroordelen wat betreft het ‘’vrouw’’ zijn in deze mannenwereld?
Tuurlijk zijn er vooroordelen! Vrouwen kunnen toch immers niet rijden? Als vrouw moet je je dubbel bewijzen voordat men gelooft dat je goed kan rijden.
Maar aan de andere kant heeft het ook zijn voordelen. Je valt immers wel extra op en krijgt sneller dingen voor elkaar.

Wil je meer te weten komen over deze snelle dame? Neem dan een kijkje op haar website: www.viviennegeuzebroek.nl

Geen reacties mogelijk.