Persevenement Subaru

Bijgepraat worden door Subaru, op het verkeersveiligheidscentrum van de politieacademie in Lelystad, over de nieuwe producten die recent op de AutoRAI zijn aangekondigd. Dat is nou ‘werkoverleg’ welke je met veel plezier bijwoont.

Het verkeersveiligheidscentrum van de politieacademie zit naast de ANWB Drivers Academy en het RDW Testcircuit. Je begrijpt al dat dit dè aangewezen plek is om je rijvaardigheid te testen. Toffe rijdsessies, on- en offroad, georganiseerd door Subaru Nederland (en verzorgd door Prodrive Training B.V.) stonden ons pers te wachten.

De vernieuwde Subaru XV, de nieuwe versies van de Forester (D-CVT) en de geheel nieuwe Outback stonden die dag voor ons klaar. Uiteraard ontbraken ook de sportievere Subaru BRZ en de WRX STI niet.

Ik begon de dag maar meteen met het meest uitdagende onderdeel; offroaden met de XV en de Forester. Deze laatst genoemde is hier werkelijk voor gemaakt en doorstond het parcours zonder enige moeite. Mede dankzij het X-Mode systeem, welke tractie biedt op oneffen en/of sterk klimmende wegen en in gladde weersomstandigheden. Steile hellingen afdalen kun je aan de Forester zelf overlaten; de auto houdt automatisch een constante snelheid aan waarbij remmen dus niet meer noodzakelijk is. Zo kan echt iedere ‘nerd’ zich redden in de outback.

Over de Outback gesproken; deze Subaru heb ik op de openbare weg mogen testen. Lees hier landelijke weggetjes waar maar ruimte is voor één auto. Tegenliggers moeten ontweken worden via de berm. Maar denk maar niet dat dit een spannende manoeuvre is voor de Outback, die doorstaat dat zonder blikken of blozen. Een uiterst comfortabele wagen dus, in meerdere terreinsoorten. En niet geheel onbelangrijk; ik vond hem de meest stijlvolle Sub uit het rijtje die dag.

Ook vond er een demonstratie van EyeSight plaats, een systeem dat de bestuurder ondersteunt tijdens het rijden en werkt als een extra paar ogen. EyeSight werkt nauw samen met motor, transmissie en remsysteem en grijpt in zodra de bestuurder niet uitwijkt, onvoldoende remkracht uitoefent of helemaal niet remt. Dit hebben we natuurlijk mogen testen met een ‘nep voorganger’ in de vorm van een groot kussen. Het is best eng om de controle uit handen te geven op zo’n moment maar het systeem werkt adequaat en met gepaste kracht. Test geslaagd!

Tot slot de fun-factor; spelen op de natte epoxy-baan (welke de gladheid van samengeperst sneeuw moet nabootsen), de eland-proef en de slalom tijdrace. Zo fun was het niet, aangezien dit automerk in de wieg gelegd is voor dit soort beproevingen. Alle onderdelen waren meer dan goed te doen, met hulp van de vierwielaandrijving, ESP- en ABS systemen welke Subaru kent. Een merk waar je op kunt vertrouwen (en nee, dit is geen advertorial). 

[Fotografie: Bas Fransen]

Geen reacties mogelijk.