Porsche Driving Experience ‘Winter’

Door
0 , , , , Permalink

Heb jij er ook eentje – zo’n lijstje met dingen die je altijd nog eens wilt doen in je leven? Beperk ik mijn dromerige wensen even tot de categorie ‘auto’, dan staat rijden op ijs zeker in de top drie. Maak hier; driften op ijs / in een nieuwe Porsche 911 / in Finland / van en ik pak m’n koffers.

Mark Wegh, directeur/eigenaar van Porsche Centrum Gelderland, hoefde mij dan ook niet te overtuigen om me aan te sluiten bij het groepje dames welke met Camp4 Precision naar Levi, Finland zouden gaan om daar een week buiten te spelen in de sneeuw. ‘Of het mij leuk leek?’ Ik zou mijn nier er nog voor afstaan om mee te mogen. En zo besloot ik op een goede zaterdag dat ik die volgende maandag de winter in het Noorden maar eens op ging zoeken. Als zulke kansen zich voordoen, moet je die immers pakken.

Even wat informatie over wat Camp4 Precision inhoudt. Porsche zit al een tijdje gevestigd in Levi, met hun trainingsfaciliteiten. Het Porsche Driving Centre biedt verschillende soorten ‘Driving Experiences’ aan, op verschillende niveaus. In ons geval, hield ‘Winter’ in dat we leren rijden onder extreme (winterse) weersomstandigheden. Controle en precisie zijn hierin de codewoorden. Een professionele instructeur geeft je support, tips en trucs gedurende drie dagen, om zo je rijvaardigheid steeds meer naar een hoger niveau te kunnen tillen.

Hotel Panorama

Dit alles vindt dus plaats in een afgelegen gebied, waar Porsche het opneemt tegen ijs, sneeuw en kou (in deze tijd van het jaar kan het kwik tot wel -30 graden Celsius dalen).  De circuits zijn in feite bevroren moerassen, kunstmatig aangelegd, welke veranderen in ijsbanen wanneer hier flink wat paardenkrachten overheen rijden. Een goede 420 pk in mijn geval; welke de 3.0l zescilinder benzinemotor van de nieuwe 911 Carrera S produceert. Allen voorzien van een zeventraps PDK automaat en Sport Chrono Packages welke de beleving nog net even sportiever maken. Het enige wat je nu nog kan redden zijn de 1,5 mm spikes in je banden en jouw eigen rijkunsten want het Porsche Stability Management systeem (PSM) gaat namelijk ‘uit’.

En daar draait het natuurlijk allemaal om tijdens ‘kamp’. Naast de bekende eland- en slalomproef leer je ook driften. En dat willen we uiteraard allemaal kunnen. Maar lomp het gaspedaal naar beneden drukken en in de slip raken is er niet bij tijdens de les. Om te begrijpen wat je aan het doen bent, moet je eerst een stukje theorie doornemen. Wanneer stuur je in en wanneer stuur je tegen? Hoe verplaats je gewicht van de voorwielen naar de achterwielen? Wanneer moet je accelereren en wanneer juist remmen? Al deze scenario’s worden nog eens haarfijn uitgelegd en na deze briefing weten wij dames alles over begrippen zoals onderstuur en overstuur. Het gaat om controle; dus leren we niet om de drift in te zetten door middel van een overdosis gas maar door een gedoseerde remingreep. Ook zo wil de kont de neus voorbij: de zogenaamde Scandinavion Flick.

Wist je dat driften is ontstaan in de rallysport? Het is dè manier om sneller door een bocht te kunnen wanneer je op een losse ondergrond rijdt zoals gravel of sneeuw.

porsche 911 ice driving scandinavian flick

Deze rallymanoeuvre houdt in dat je de gewichtsverdeling van de auto verplaatst door eerst hard naar rechts te sturen om vervolgens weer snel naar links te sturen (of net andersom afhankelijk van de bocht).  Wanneer je de eerste keer instuurt, trap je gelijktijdig fors op de rem. Door de plotselinge gewichtsverplaatsing wil de kont van de auto de neus voorbij gaan. Nu is het de kunst om na het loslaten van de rem (na een goede 2 seconden) niet direct weer op het gaspedaal te gaan staan maar pas als de auto dit je vertelt te doen; goed rechtop in je stoel zitten dus en de kwispelende kont aanvoelen. Als je het juiste moment te pakken hebt, kun je door pompende bewegingen met het gas de auto de bocht door driften terwijl je tegenstuurt. Maar geloof me, makkelijk is anders. Leren kijken, timen en doseren. Driften lijkt een lomp kunstje maar is eigenlijk een precisiewerkje waar timing en gevoel bij komt kijken.

We leerden onze auto op te vangen wanneer hij uitbrak, draaiden achtjes, gingen non-stop dwars in cirkels en slalomde ons een breuk tot we uiteindelijk klaar waren voor de ultieme test: het rallycircuit. Alles wat we de afgelopen drie dagen hebben geoefend kwamen we tegen op dit parcours van ijs. Toegegeven; er kwamen hier en daar wat sleep-Cayenne’s aan te pas maar wat waren we trots toen we allen meester(es) waren over onze wagens. Drie dagen volop oefenen, doorzetten en leren van elkaar wierpen hun vruchten af. Met dank aan onze instructeurs en de uitstekende organisatie. Onze groep kennende, zijn we volgend jaar weer present maar dan voor Camp4 S. Next level!

 

Geen reacties mogelijk.