Rijtest Range Rover Evoque

Doorgaans verwachten mensen bij het merk Land Rover of Range Rover twee type dames. Optie 1: Je rijdt een grote, lompe Range Rover (Sport) en je bent een voetballersvrouw. Optie 2: Je rijdt een Land Rover Discovery of een Defender wat erop duidt dat je in de paardenhandel zit, of op een (woon)boerderij woont. Maar nu is er sinds 2011 ook een derde optie: de Range Rover Evoque. Een hippere, kleinere variant van zijn grote broer. De Evoque is van origine bedoeld om meer vrouwen aan te trekken voor het prestige- en offroadmerk. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en test ik de Evoque modeljaar ’16.

Bij het instappen ervaar ik het gevoel van luxe, zoals je mag verwachten van een A-merk als Range Rover. De materialen, details en afwerking zijn van grote klasse. Zowel de stoelen als het stuurwiel is verwarmbaar. Daarnaast heb ik een InControl infotainmentsysteem (waar nu ook mee te swipen valt) waar ik prima mee uit de voeten kan wat betreft navigatie, audio en het koppelen van mijn telefoon. Cruise Control is standaard en ik kom een elektrische parkeerrem tegen. Toch kan het allemaal veel luxer bij Range Rover. Zo weet ik uit ervaring dat de Evoque leverbaar is met een geweldig lekkere 9-traps automaat, waar ik het met mijn instapper moet doen met een handbak (6 versnellingen) en een uiterst lullig pookje. En ja, die woordspeling maak ik bewust. Daarnaast zou opsmuk zoals een panoramadak, het gemak van memory seats en een welkome sportknop mijn testexemplaar niet misstaan.

Enfin, laat ik me focussen op wat ik wél heb en wat er vernieuwd is. Modeljaar 2016 heeft een aantal kleine cosmetische ingrepen gehad. Zo hebben we nu te maken met smallere led-mistlampen, bredere bodembescherming en grotere luchtinlaten. De nieuwe Range Rover Evoque is de eerste auto van Land Rover met adaptieve full-led koplampen. De nieuwe spoiler op de achterklep is voorzien van een breder en lager derde led-remlicht dat naadloos in het design is geïntegreerd. Tevens heeft de vernieuwde Evoque een hartoperatie ondergaan: de 30 kilo lichtere dieselmotor maakt de Evoque de zuinigste auto in zijn klasse; en zelfs de meest efficiënte Land Rover ooit.

Ik reed met de instapvariant: een versie met 150 pk, die een verbruik kent van 4,2 l/100 km. Land Rover noemt dat in vaktermen een eD4 SE. Dieseltje dus. Nu heb ik niets te klagen over het vermogen of het verbruik. Maar wel over het gemis van het echte offroad-gevoel. Met zijn 2WD ontbreekt het hem aan offroad-DNA en terreinsnufjes zoals bijvoorbeeld “Terrain Response”. Maar het met minder moeten doen, hoeft niet altijd nadelig te zijn. Zo komt zijn maatje minder het rijgedrag in mijn ogen alleen maar ten goede. Deze Range Rover gaat van de ‘Koning der lompheid’ naar strakke bochtenridder.

Deze Range Rover lijkt wel een miniatuur in vergelijking met de rest van het gamma. Dat betekent overigens niet dat je in een ingewikkelde Yoga-positie in de auto moet zitten. Waar het bij de Evoque Coupé voor de mensen achterin praktisch onmogelijk is om zonder acrobatenstunts in of uit te stappen, ondervind je bij de 5-deurs versie geen enkele hindernis. Zelfs de achterbank is neerklapbaar waardoor een ritje Ikea ook tot de mogelijkheden behoort. Een nadeel van de Evoque, Coupé of niet, is het beperkte zicht door de achterruit. Een aanrader dus om de optie achteruitrijcamera en parkeersensoren sowieso aan te vinken.

De Range Rover Evoque is er vanaf 42.750 euro. Het model waar ik mee reed heeft een prijskaartje van 50.380 euro.

Geen reacties mogelijk.