Rijtest Alfa Romeo MiTo

Deze compacte Italiaan verscheen in 2008 op de markt en is al jaren een succesnummer. Eigenlijk best vreemd dat ik, als Automeisje, nog niet eerder met hem heb geflirt. Autopalace Zwolle was om die reden bereid deze charmeur af te staan voor een dagje quality time.

Qua uiterlijk is het wel mijn type. Ik kan zijn ronde vormen, stoere neus en vrolijke kijkers wel waarderen. En laat ik zijn goed gevormde achterwerk niet vergeten. Speels schoeisel (17” Sport Plus velgen) en een lakkleur welke naar een lekker wijntje klinkt (Grigio Techno) maken zijn look af. Waar ik maar niet aan kan wennen is de plek van de kentekenplaat voorop zijn smoelwerk, al is dat natuurlijk zijn handelsmerk. Of is het gewoon een eigenwijze spaghettivreter? Zijn exterieure looks zijn tijdloos stijlvol, maar van binnen lijkt het echter een stuk stijver en ietwat gedateerd. Vooral hard plastic en carbon look maken hier de dienst uit en daar moet je maar net van houden.

Wist je dat; de naam MiTo verwijst naar twee Italiaanse steden? Milaan (Milano) voor het ontwerp en Turijn (Torino) waar hij geproduceerd wordt. Verder is het ook een speling met het Italiaanse woord “mito”, wat “mythe” of “legende” betekent.

Naarmate ik hem beter leer kennen vallen mij een aantal plus- en minpunten op. Tuurlijk, niemand is perfect maar wij vrouwen beginnen toch graag eerst over zijn zwakten. MiTo houdt niet van wedstrijdjes; hij is geen bochtenridder en ook zeker niet de snelste jongen van de klas. De eerste schakelingen van z’n 1 naar de 2e en 3e versnelling zijn behoorlijk kort en daardoor moet je vaak en veel schakelen, vooral bij volledig accelereren. Ook heeft hij een naar trekje; namelijk in het stuur in het geval van spoorvorming in de weg en bij het optrekken en afremmen. Een andere teleurstelling is zijn stemgeluid; niet bepaald zwaar, zwoel en mannelijk te noemen. Deze wordt namelijk geproduceerd door de Turbo TwinAir (2 cilinder). Dat verklaart wellicht het geluid van een brommobiel. Maar uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze MiTo TwinAir ook nog een hele vlotte broer heeft; de MiTO QV. Er is dus hoop dames.

Toch is hij makkelijk in de omgang; iemand die makkelijk meegaat met the flow. Want met zijn 100 paardjes is hij (eenmaal op gang) best pittig. Met het bekende DNA-systeem valt zijn stuurgedrag en gasrespons volledig in te stellen naar jouw persoonlijke voorkeur. Zo kan er worden gekozen uit een dynamische stand; waarbij alles op scherp gaat, een neutrale modus (waarvan de naam reeds genoeg zegt over het resultaat) en een all weather optie die er vooral voor zorgt dat het onder elke weersomstandigheid veilig blijft. Ook is hij verrassend wendbaar en zijn stuurgedrag heerlijk licht en soepel. Deze signore is een welgemanierd en betrouwbaar type; een echte heer in het verkeer. Hij heeft een passie voor zuinig rijden en is dus prima geschikt voor een date in de stad (hij heeft tenslotte een milieulabel A). Met zijn compacte formaat kom je nog eens ergens.

Deze flirt stelt me niet teleur; dit is wel serieus relatiemateriaal. Sportief, brutaal en een tikkeltje eigenwijs is mijn eindoordeel. Stiekem heeft hij toch wel de zogenoemde full package; hij beschikt standaard over lederen bekleding, parkeersensoren, sportpedalen, rode remklauwen een achterspoiler en privacy glass. Lees dat maar eens hardop voor in één adem. Een goede deal lijkt me zo. Toch kan het nòg sportiever met ‘Offerta Sportiva’; een aanbod waarbij de MiTo rijder het Uconnect navigatiesysteem cadeau krijgt en een totaal klantvoordeel ontvangt van maar liefst 3.000,- euro.

De Alfa Romeo MiTo zit vol met karakter en is èn blijft een feestje om te zien en te rijden. De Turbo Twinair Exclusive is er vanaf 20.650,- euro en heeft 20% bijtelling.

 

Geen reacties mogelijk.