Rijtest Audi R8 Spyder

Door
0 , , , , Permalink

Deze cabriolet straalt sexappeal uit en laat graag van zich horen. Combineer een elegant maar wulps voorkomen met een duizelingwekkend vermogen en een oorgasmisch (ja, dat woord heb ik zojuist verzonnen) uitlaatsysteem en je hebt de ultieme ‘Femme Fatale’: de Audi R8 Spyder V10.

De R8 Spyder heeft een opvallend en dynamisch uiterlijk. De ronde vormen (ik zie slaapkamer-ogen, heupen en een goede kont) worden afgewisseld met hier en daar een strakke, sportieve lijn zodat het geheel niet te wulps oogt. Als bestuurder kun je genieten van een flink stuk neus in je vizier terwijl je achterligger zich kan vergapen aan de indrukwekkende kont en fraai gestileerde afdekklep voor de softtop, inclusief luchtuitlaten. Met of zonder dakje, de R8 komt altijd stijlvol voor de dag.

Maar ook binnenin de cockpit is het genieten. Het interieur ademt luxe maar weet alsnog zijn sportiviteit te behouden door de vormgeving, materiaalkeuze en afwerking. Er is een perfecte balans gecreëerd tussen vorm en functie, met de bestuurder als uitgangspunt. De stoelen zitten als gegoten en bieden voldoende steun voor je racy-rijstijl. De flippers aan het stuur, de teller die tot 350 km/u reikt en de sportknop doen veel beloven.

En ze maakt het waar. Al bij de eerste dot gas zit ik zowat op mijn voorganger. Het gaspedaal vraagt dus om een gevoelig, licht voetje waarbij je even moet wennen aan het gasrespons. Deze volgt voor je gevoel wat laat, in vergelijking met een ‘normale’ auto, maar net op dat moment verrast de R8 je met een sprintstart. Doseren is sowieso niet echt haar ding. Door de keramische remschijven is het moeilijk om soepel en gedoseerd tot stilstand te komen. Het is letterlijk hollen of stilstaan met deze machine.

Helaas kan ik de heerlijke kriebels in mijn buik bij het intrappen van het gaspedaal of het dwingende gevoel van de G-krachten op mijn lichaam niet overbrengen op papier. Ik kan je wel versteld doen staan met wat brochure-cijfertjes. De 5,2-liter V10 FSI-motor, net achter de stoelen geplaatst, gaat door tot bijna 8.000 toeren en kan een topsnelheid bereiken van 313 km/u. De 525 pk sterke motor laat haar in 4,1 seconden naar de 100 sprinten waarbij dit stukje techniek het uitgilt van vreugde!

Er kan dus een vinkje achter ‘snel’ worden gezet. Maar hoe is het gesteld met de overige rij-eigenschappen? De R8 heeft standaard quattro vierwielaandrijving, die de coureur het vertrouwen geeft het maximale uit elke bocht te kunnen halen. De vierwielaandrijving in combinatie met de sublieme wegligging maken het sturen tot een feestje. Met het indrukken van de Sport-knop en het manueel schakelen met de flippers aan het stuur, hang je nog wat extra’s slingers op.

Niet dat er tegen de automaat op te flipperen valt, je hebt alleen heel even het idee zelf kapitein van het schip te zijn. Omdat Audi AG het merk Lamborghini bezit, heeft de R8 een aantal onderdelen gemeen met die van de Lamborghini Gallardo, waaronder de optionele R-tronic transmissie. Deze is – hoe zal ik het zeggen – weinig subtiel. De overbrenging laat de sportstoelen aanvoelen als schommelstoelen. Maar hé, je kunt wel zeggen dat er een Lambo-bak in je supercar Audi zit. Dat moet het sportieve rijden wel ten goede komen!

*De Audi R8 waar ik mee op pad mocht, is van 2010 en kende destijds een nieuwprijs van € 221.900,-

 

 

Geen reacties mogelijk.