Rijtest BMW 5 Touring

In de studio van BMW M GmbH stond daar, op het podium met een grote spot erop gericht, de nieuwe BMW 5 Touring te glimmen. Onder het genot van een tasse kaffee & currywurst – want we zijn tenslotte in het Duitse Garching – draaide ik een paar rondjes rondom de Fünfer en bewonderde zijn nieuw vormgegeven gestalte. Welke imposant groot te noemen is. Toch weten de scherpe contouren, lange daklijn die overloopt in de schuine D-stijl en prominente horizontale lijnen hem alsnog een sportieve body te geven. Een subtiele achterspoiler en luchtgeleiders aan de zijkanten benadrukken dat nog eens extra. De verlichting doet ook een hoop voor zijn figuur; de LED koplampen lopen vloeiend over in de grille en de L-vormige achterlichten reiken tot ver om de hoeken van de achterspatborden. Squat much?

Zijn unique selling point is natuurlijk de ruimte. Nóg meer ruimte. Op alle stoelen hebben de inzittenden meer hoofd-, schouder-, knie-, en teenruimte (sorry, flauw) beenruimte dan in de voorgaande generatie. Drie kinderzitjes op de achterbank naast elkaar geplaatst? Geen probleem. Een volledige doe-het-zelf-in-elkaar-zetten Ikea keuken in de achterbak vervoeren? Geen uitdaging. Nou ja… met 1.700 liter bagageruimte (met neergeklapte achterbank) en een laadvermogen van 730 kg kom je in ieder geval een heel eind. Ook handig: de afdekking van de laadruimte is voortaan op te bergen in een speciaal vak onder de laadvloer. Opgeruimd staat netjes.

Maar goed, inmiddels heb ik mijn koptelefoon ten behoeve van de Duitse perspresentatie in de hoek gegooid en ben ik naar de balie gesneld om hier twee sleutels te bemachtigen voor de testdrives. De eerste helft van de route – een goede 150 km – heb ik de instap-diesel onder mijn kont. De BMW 520d – een viercilinder in lijn dieselmotor goed voor 190 pk. De schakelmomenten van de optionele 8-traps Steptronic automaat (een handbak met zes versnellingen is standaard) zijn vloeiend, de wegligging is ondanks zijn maatje XXL subliem en ook het stuurgedrag is direct maar soepel. Enkel qua vermogen – met name als ik met de flippers aan het stuur sportief ga lopen doen – mis ik wat. Voor de Snelle Jelle’s onder ons wellicht niet bevredigend genoeg waar dat voor de zakenmannen en vrouwen die woon- werkverkeer afleggen wel het geval is.

Overigens maakte de 530d (mijn tester voor de tweede helft van de route) alles goed. Zijn grotere diesel-broer telt zes cilinders en 265 pk. De drie-gangen lunch die ik net achter de kiezen had gewerkt, onder het genot van een beeldschoon uitzicht op de Tegernsee, meldde zich af en toe weer als ik een bocht iets te sportief nam. Het hoogteverschil in Zuid-Duitsland werkte ook niet echt mee moet ik bekennen maar dat maakte de route prachtig. De Touring voelde zich in ieder geval wel helemaal thuis in het glooiende landschap en verslond de vele kilometers zonder enige moeite. Het viel me op dat ik na zo’n 300 kilometer rijden nog helemaal niet vermoeid was – natuurlijk te danken aan het comfort van de wagen zelf maar ook door fijne extra’s zoals Head-Up Display, WiFi aan boord (lees eindeloos Spotify’en in het buitenland) en rij-assistenten waardoor je handelingen zoals inhalen, afstand houden en parkeren (op afstand) kunt uitbesteden.

BMW noemt het alomvattend haar ‘Sport Business Estate’. Een hele mond vol maar waar het eigenlijk op neer komt is dat de 5 Touring degelijk is maar zeker niet saai. Groot maar niet lomp. Krachtig maar ook efficiënt. En het eerste woordje ‘Sport’ mag zeker niet ontbreken in de titel. Denk hierbij niet aan een agressieve sportknop waarmee je letterlijk en figuurlijk over de Autobahn knalt – maar aan een onderstel welke met een simpele druk op de knop het verschil maakt tussen comfortabel cruisen en sportief rijden. Zet je hem in ‘Adaptive’ dan regelt de auto alles zelf; aan de hand van de informatie die de navigatie doorgeeft over de wegen waar je overheen komt en jouw eigen rijgedrag. Hoe slim is dat? Dit is de gezinswagen waar papa ook blij van wordt.

De 520d is er vanaf €62.033 en de 530dA vanaf €75.107

 

Geen reacties mogelijk.