Rijtest BMW M2 Coupé

De pers mocht de nieuwe BMW M2 Coupé ontdekken. En waar voelt zo’n sportieveling zich het meeste in zijn element? Juist. Op het circuit. Omdat het een internationaal Media Event betrof, vond het feestje plaats op een ‘centrale’ plek; de Hungaroring. Dit officiële F1 circuit in Budapest vroeg niet alleen het nodige van de M2 maar ook van ons, als zogenaamde coureurs.

Gedurende drie laps reden we achter een ervaren DTM-coureur aan om het kunstje af te kijken en de ideale lijnen te vinden op het circuit. Wat strategisch geplaatste pionnen maakten het net even iets moeilijker; lomp de bocht uit komen glijden was er dus niet bij. Tenminste, niet als je straftijd wilde vermijden. Eenmaal warm gereden en met verhoogde hartslag, ging het vierde rondje voor ‘het echie’.

Een snelle start is essentieel voor een goede rondetijd. Zodra het duimpje omhoog ging was het noodzaak je gaspedaal te vinden en deze richting bodem te drukken in Sport+ stand. Resultaat waren piepende bandjes in de eerste versnelling en iets wiebelend kontje wanneer je je na enkele meters een weg naar de tweede versnelling wilde flipperen. De achterwielaandrijving zorgt voor een glimlach op je gezicht maar houd je tegelijkertijd scherp. Wat wil je met een vermogen van 370 pk?

Eenmaal in de derde versnelling zit de vaart er lekker in; de 3,0-liter (zes-in-lijn) benzinemotor verstaat zijn vak wel! De acceleratie is net zo pittig als dames met een kort kapsel. Na een soort Hongaarse Tarzan-bocht volgden daar de pionnen. Deze heb ik, mede dankzij het lichtvoetige M Sport-onderstel en zijn stuurscherpte, netjes laten staan. Toch kun je met behulp van de M Dynamic modus (MDM) gecontroleerd driften. Het DSC systeem staat dan wielslip toe voor wat extra fun!

Maar zelfs het minderen in snelheid is een plezier; wanneer je voor een bocht meerdere versnellingen moet terugschakelen laat het M Performance uitlaatsysteem van zich horen waardoor je oren verblijd worden met muziek. Muziek met een hoofdletter ‘M’. Daarnaast is goed kunnen remmen net zo belangrijk als flink gas kunnen geven en dus worden de bijterige M-remmen zeer gewaardeerd op het circuit.

Snelheid zit hem niet alleen onder de motorkap. Met zijn dynamische design en gespierde voorkomen komt hij vlot voor de dag. Zijn looks worden nog sportiever met een nieuw gamma aan BMW M Performance Parts. Zo zijn de onderbumper, zijskirts, diffuser en zelfs de spiegelkappen van koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) gemaakt. Of je door deze aerodynamische onderdelen daadwerkelijk harder kan rijden is de vraag, maar het versterkt het krachtige uiterlijk van de M2 wel degelijk. 

Maar ook de connectiviteit is afgestemd op sportief rijgedrag. Zo biedt de GoPro app de mogelijkheid om je kunsten op het circuit vast te leggen met een dash-cam welke gemakkelijk te bedienen valt met de iDrive controller en het display. Tegelijkertijd kan je als bestuurder je rijstijl monitoren met de M Laptimer app. Deze techniek zorgt ervoor dat er geen twijfel meer bestaat over wie nu de snelste (coureur) is.

Wist je dat: de nieuwe BMW M2 Coupé afstamt van de succesvolle BMW 1 serie M Coupé, maar ook te beschouwen is als een erfgenaam van de originele E30 BMW M3 en de BMW 2002 turbo?

De BMW M2 Coupé beschikt over autosporttechniek voor straat- en circuitgebruik. Hij heeft als het ware twee gezichten; een heer op straat en een freak op het circuit. Als je bij de dealer in gedachten houdt dat je twee auto’s voor de prijs van één krijgt, valt het prijskaartje nog iets mee (€79.990). 

De M2 Coupé heeft mij een 18e plek in het klassement bezorgd (van de in totaal 30 deelnemers) die dag. Ik kan dus wel stellen dat ik zeer tevreden ben met de rij-eigenschappen van deze wagen. Naast de jaloersmakende fotogalerij moet je ook zeker even mijn VLOG met enkele actie-shots [en geluid] bekijken!

Geen reacties mogelijk.