Rijtest BMW M235i

Het hernoemen van de 1-serie coupé en cabriolet tot 2-serie is grotendeels een marketingtechnische zet, maar in tegenstelling tot bij de omzetting van 3- naar 4-serie is de auto nu daadwerkelijk fors gegroeid. De 2-serie cabriolet is maar liefst 7,2 centimeter langer en 26 cm breder dan de 1-serie cabrio. De krappe achterbank van zijn voorganger diende enkel als plek voor boodschappen en een chihuahua. Nu kunnen er zowaar mensen plaatsnemen, al is het nog vrij knus achterin. De toegenomen lengte heeft verder als voordeel dat de proporties van de auto veel beter zijn. Zowel met het dak open als gesloten ziet deze 2-serie er stukken beter uit dan zijn voorganger. Het stoffen dak betekent ook dat de bagageruimte niet compleet verdwijnt als je met het dak open rijdt. Autovakanties met de 2-serie cabriolet zijn dus niet uitgesloten.

De opvallend blauwe kleur, Estorilblau in vakjargon, is in mijn ogen de enige juiste kleur voor zo’n auto. Zo uitgesproken als de buitenkant is, zo ingetogen is het interieur. Relatief eenvoudig en weinig verrassend. Zwart lederen bekleding, een zwart dash met als hoogtepunt enkele aluminium accentlijsten. Alleen de bescheiden ‘M’ embleempjes (o.a. onderaan het stuur en op zijn kont) verraden zijn ware aard. De krachtigste letter ter wereld was altijd al een betrouwbaar herkenningsteken van ware sportwagens. Zowel het exterieur als interieur verschillen dus weinig van een ”standaard” uitgevoerde BMW. Wel sterk is dat BMW altijd trouw aan zijn DNA is gebleven; streng kijkende koplampen, een lange neus, vierkante body en een compact kontje.

BMW M GmbH is een onderdeel van de Duitse autofabrikant BMW. BMW M, ook bekend als M-Techniek of gewoon “M”, werd aanvankelijk opgericht om het raceprogramma van BMW te vergemakkelijken.

Nee, het echte verschil vind je onder de motorkap. De M235i beschikt over een TwinPower Turbo benzinemotor (6 cilinder) met een vermogen van maar liefst 326 pk. Hiermee kun je dus gerust links voorsorteren bij een stoplicht. Nu wint de automaat het hier in de meeste gevallen sowieso al van een handbak maar deze 8-traps automaat schakelt werkelijk feilloos. Zijn acht versnellingen zorgen er tevens voor dat je (mocht je daar je kick in vinden) erg zuinig kunt rijden. Deze sportwagen heeft zelfs een Eco-stand, hoe ironisch? Ik gebruik deze alleen als ik mijn geweten wil zuiveren na een flink stukje gummen.

Het lentezonnetje was voldoende om ongegeneerd ‘dakloos’ rond te rijden. Als het warme gevoel van zonneschijn op je gezicht of de wind door je haren je nog niet het ultieme vrijheid-gevoel geven, is het motorgeluid de overtuigende factor. Rustig cruisen met deze cabriolet lukt mij simpelweg niet. Vrij baan, verlaten landweggetjes en kronkelwegen door bosrijk gebied dagen mij, en de wagen, constant uit. Waar de Cruise Control bij de doorsnee cabrio dè uitkomst is, is dat bij de BMW M2 de sportknop. In sportmodus wordt alles net even wat leuker; een strakkere wegligging, de automaatbak die pas opschakelt bij een hoog toerental en dat beetje extra power welke je goed in je stoel drukt. Het diepe, roffelende motorgeluid brengt de haartjes in mijn nek overeind tijdens het optrekken. Net als deze weer willen gaan liggen, valt de auto terug in toeren en klinkt er een heerlijk ‘geplop’ uit de uitlaat. Daar gààn we weer.

Deze M235i kost €61.000

 

Geen reacties mogelijk.