Rijtest BMW M4 CS

Door
0 , , , , Permalink

Voor iedereen die een ‘standaard’ M4 niet hardcore genoeg vindt, maar het geld niet heeft voor een M4 GTS. Of voor ouders die hun kinderen niet willen verkopen vanwege immorele bezwaren en dus nog een achterbank nodig hebben – de M4 CS is het antwoord. Deze uitvoering is gelimiteerd, lichter, stoerder en sneller! Een auto die eigenlijk is bedoeld voor het circuit, maar ook nog eens bovengemiddeld presteert op de openbare weg. Hebbûh!

Nieuw in het interieur zijn de deurpanelen van ‘samengeperste natuurvezels’ (herbruikbaar & extreem licht) en de verlichte M-logo’s in de stoelen. Daarentegen lever je je armsteunen in en zijn de handgrepen in de deur verruild voor lussen – because race car. Uitzicht op de motorkap is nu extra lekker, met die luchtinlaat in het midden.

Mocht hij je nog niet opgevallen zijn vanwege zijn overweldigende geluid (M-Sport) dan zorgt de San Marino blauwe lakkleur daar wel voor. Een auto om de show mee te stelen! En hij geeft graag een optreden weg; al Cha-Cha Slidend. Daar hoef je overigens niet veel voor te doen. Wanneer je opschakelt begint de achterkant al te kwispelen. Typisch, want bij het stoplicht een dot gas geven zorgt er alleen maar voor dat alle systemen ingrijpen en je niet ver komt op de linkerbaan. Mijn advies luidt dan ook: ESP OFF bij een groen licht battle.

Zonder grappen; deze auto is listig. Met nat weer zelfs gevaarlijk. Met name te wijten aan de semi-slicks (Michelin Pilot Sport Cup 2) die eronder zitten. De zweethandjes van de heren van Autoblog staan nog in het Alcantara stuurwiel. Geen grip hebben zorgt toch voor een vertrouwensprobleempje en dat voelt net niet lekker. Toch weet je dat die Duitsers auto’s kunnen bouwen en dus vertrouw ik blind op de sublieme wegligging, M Carbon-keramische remmen en hoek ik hem flink de bochten door waar het kan. Het gaspedaal van de M4 werkt net als drinken; geniet maar doseer met mate.

Om even op te sommen wat nu de precies de verschillen zijn ten opzichte van de reguliere M4: ieder onderdeel is net even wat meer gefinetuned. Zo zou je het kunnen noemen. De ophanging, besturing, het diff, ABS en de DCT-bak: alles is speciaal afgesteld op de BMW M4 CS. Daarnaast heb je ook nog eens 30 pk’s meer dan de reguliere M4. De 3,0-liter twin-turbo zescilinder zorgt ervoor dat ‘ie in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u gaat en een top heeft van 280 km/u – elektronisch begrensd. Officieel kunnen we dus niet eens meer spreken van een 4 seconds car. Hoe lekker is dat?

Deze demo kent een prijskaartje van 161.320 euro.

Geen reacties mogelijk.