Rijtest BMW M850i

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat de BMW M6 mijn favoriet is uit de reeks M-modellen. Zijn elegantie, statigheid en looks in combinatie met de hoeveelheid power en onverwachtse speelsheid is voor mij een winnend recept. Zoals we allemaal weten gaat de nieuwe 8-serie (een langverwachte comeback in het gamma) de 6-serie van BMW vervangen. Logisch dus dat ik ook een zwak heb ontwikkeld voor zijn jongere broer, de troonopvolger. Maar kan hij het waarmaken? Komt hij in de buurt van de – voor mij – machtige BMW M6?

Qua design? Ja. Volmondig ja. Wat een strak lijnenspel! Godzijdank is BMW hier iets voorzichtiger geweest met de grootte van de nieren. De neusgaten staan niet zo verwijd dat ze eruit gaan zien als een karikatuur van zichzelf. Zijn ogen staan iets wat venijnig, geknepen. Dat helpt de snoet ook behoorlijk afslanken moet ik zeggen. Maar vergis je niet, met die geknepen ogen mist hij niets! Optioneel kun je kiezen voor heuse laserlight-techniek koplampen die tot 600 meter ver kunnen schijnen. Wie het wenst, kan zijn 8-serie ook met een koolstofvezel dak krijgen. Bestel je het Carbon Package, dan krijg je onder meer een uit dit lichtgewicht materiaal vervaardigde achterspoiler, diffuser en zijspiegelkappen.

Wanneer ik instap bekruipt mij een beetje het ‘auto-waar-ga-je-met-dat-meisje-heen’ gevoel. Ik voel me heel klein worden in deze grote slee van nog net geen 5 meter (!) lang. Maar de duimpjes die spontaan de lucht in worden gestoken door mede-weggebruikers op de snelweg, bevestigen mij dat het niets is waar ik me voor moet schamen. Zijn opvallende Sunset Orange lak overigens ook niet. Dat ‘ie heel wat weegt (1.965 kg) is te voelen. Je merkt het met remmen, bochtenwerk en het optrekken. Overigens niets waar de 530 pk sterke V8-motor niet tegenop kan. Het onderstel en de vering is te allen tijde sportief te noemen, ook in comfort. Misschien wel het grootste verschil met zijn belangrijkste concurrent: de S-Klasse coupé van Mercedes-Benz. Zoals we gewend zijn van BMW ben jij altijd degene die aan de knoppen draait. Zo kun je het gasrespons, schakelsnelheid, uitlaatgeluid, zwaarte van sturen en demping afstemmen op jouw mood. En ook al heeft deze jongen xDrive, driften is nog steeds mogelijk.

Ze zeggen dat je mooie mannen nooit voor jou alleen hebt. Dat klopt in deze niet helemaal, aangezien de achterbank een groot uitgevallen hoedenplank blijkt te zijn. De coupé-lijn is zo heftig, dat volwassen personen of slungelige pubers er niet zonder gebogen hoofd in kunnen zitten. Maar dat maakt niet uit, zo hoef je tenslotte geen rekening te houden met je passagiers wanneer je je Max Verstappen waant. Zijn bijnaam is ‘The gentleman’s racer’ – en dat past hem wel. Over de M6 heb ik ook altijd gezegd dat het een krachtpatser in maatpak is. De perfecte daily voor de BMW-rijder waarvan de kids al het huis uit zijn. En voor diegene met een flinke portemonnee, gezien de coupe een vanaf prijs kent van 171.650,- euro. De 8-serie zonder dakje kost nóg meer, namelijk 179.302,- euro. Mocht je nou lekker willen dieselen in een 840d xDrive (zowel verkrijgbaar als coupé en cabriolet) dan scheelt dat zo’n 40 tot 50k. Heb je toch nog budget over, wacht dan op de overtreffende trap van de M850i: de M8 en M8 Competition. Het lijkt erop dat beide auto’s een krachtigere versie van de 4,4-liter twinturbo V8 uit de M850i meekrijgen wat zich vertaalt in zo’n 625 pk. Iets om over te dromen zeg maar.

[Fotografie: Glenn Slopsma]

 

Nog geen Reakties

Geef een Reaktie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *