Rijtest DS 7 Crossback

Aparte kleur wel. Groot ook. Wat is het – een Citroën DS?

De nieuwe DS 7 Crossback roept veel vragen op bij passanten. Zo ook op de boulevard in Scheveningen waar hij door velen wordt bewonderd. En ja; hij is groot – maar geen SUV. De Crossback is een tussenmaatje met verhoogde instap. Om maar meteen die vraagtekens uit te wissen. Tevens wat opheldering rondom zijn merknaam; sinds 2014 laten we Citroën ervoor weg, aangezien DS toen tot een apart merk is uitgeroepen.

En om nog even terug te komen op die opvallende kleur, bijzondere details en futuristisch design – zowel van binnen als van buiten – dat is de designfilosofie van DS. De afgekorte naam zegt het al: Different Spirit. Een avant-garde design waarbij veel ruimte is voor personalisatie. De optielijst met extra’s is namelijk eindeloos. Ander leuk detail zijn de vele driehoeken die je terugziet in het interieur zoals bijvoorbeeld in het middenconsole; dit zijn omgekeerde DS-logo’s als je goed kijkt. Vorm over functie, dat is zeker. Zo speelt men met verschillende uitvoeringsthema’s, waarvan Opera het meest luxe thema is van de drie. Verfijning en aandacht voor detail van de de parelstiksels in het lederen dashboard uit de haute couture tot aan het BRM klokje die DS ontwerper Ivo Groen persoonlijk heeft uitgezocht bij Bernard Richard Manufacture in Frankrijk.

De DS7 Crossback deelt een platform met de Peugeot 5008, mocht je al aan het raden zijn geslagen. Toch verschillen ze – los van de koets – onderhuids ook sterk. DS kiest altijd voor krachtige motoren in haar auto’s, zo ook met de DS 7 Crossback die als eerst met de zwaarste 225 pk benzine en 130 of 180 pk sterke diesel motoren uitkwam. Dit vanwege de doelgroep. DS mikt op de mannen, vanaf 45 jaar oud met een vrij beroep en een boven modaal inkomen. Daar horen dus wat meer pk’s bij dan dat vergelijkbare modellen van PSA Groupe kunnen bieden. Later dit jaar zal er tevens een 130 pk sterke benzine motor bij komen en in 2019 zelfs leverbaar als E-TENSE, een krachtige plug-in hybride met 300 pk, vierwielaandrijving en een actieradius van 60 km in de volledig elektrische modus.

Mijn demo betreft de 180 pk sterke diesel. Al voelde ik ze niet perse alle 180 (als je me had verteld dat ik in de 130 pk versie was ingestapt had ik het ook geloofd). De DS 7 Crossback is leverbaar met de nieuwe achttraps automatische transmissie EAT8 die soepel en snel schakelt. Hij kent verschillende rijmodi waarbij ik ‘Sport’ hem het minst vind passen (sturen is erg zwaar en hij gaat er niet sexier op klinken) en ‘Comfort’ je toch dat Franse gevoel geeft. Lekkere vering en soepel stuurwerk. Maar dat is ook precies waar ze bij DS op hebben gemikt; de balans tussen dynamisch rijden en sereniteit. Het is de bedoeling dat je nooit gejaagd en onuitgerust uit de DS 7 zal stappen alsof je net circuit gereden hebt.

Het 12 inch digitale instrumentenpaneel met stijlvolle graphics is volledig te personaliseren. De bestuurder kan vanaf het stuurwiel (fancy detail: knopjes met kristallen afwerking) via een pulldownmenu selecteren welke rijinformatie op het instrumentenpaneel wordt weergegeven. Er zijn zes weergavemodi beschikbaar, waaronder het bedieningsscherm van de DS Connected Pilot-functies en het DS Night Vision-scherm. En dat werkt trouwens goed! Het systeem werkt met een in de grille geplaatste infraroodcamera die voetgangers, fietsers en dieren op de weg detecteert binnen een afstand van 100 m. Zo mis je niets meer in het donker. DS Connect biedt een scala aan services biedt op het gebied van veiligheid (noodoproep en pechhulpoproep) en onderhoud (onderhoud op afstand), maar ook de online navigatie en het entertainment via de Mirror Screen-functies (Android AutoTM, Apple CarPlayTM en MirrorLink®).

Kort samengevat: de DS 7 Crossback is een auto die niet in een hokje te plaatsen valt. Hij heeft zijn geheel eigen identiteit en karakter. Hate it or love it, over smaak valt niet te twisten. DS combineert avant-garde design met experimentele technologie, en dat doen ze goed. Een auto uit de toekomst voor het nu.

Prijs van het getoonde model incl. BTW en BPM € 73,430.00 // Fotografie: Glenn Slopsma

 

Nog geen Reakties

Geef een Reaktie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *