Rijtest Ford Mondeo Vignale

De Vignale: de luxe variant van de Ford Mondeo. Vignale staat voor ”een nieuwe expressie” zoals Ford het zelf brengt. Eentje waarbij de ontwerpers van Ford Vignale beïnvloed zijn door trends uit de meubel-  en modebranche. Naast dat er een kekke weekendtas is ontworpen welke afgeleid is van de auto zelf, zit het ‘speciale’ hem in de luxe afwerking en designelementen. Te herkennen aan bijvoorbeeld het lederen dashboard met chique stiksels en gevoerde, zacht lederen stoelen afgewerkt met een biesje. De verschillende kleuren en materialen zijn trouwens naar wens te selecteren in de Ford Vignale Lounge.

Net als de speciaal ingerichte Lounge, speelt Ford in op de (luxe)beleving van de klant, door hem/haar aan een persoonlijke Vignale relatiemanager te koppelen. Deze ‘managed‘ al je vragen, brengt je wensen in kaart en zou wat keuzestress moeten wegnemen tijdens het aankoopproces. Maar ook na de koop kun je bij de FordStore terecht voor verwennerij zoals (gratis) haal- en brengservice bij onderhoud en kosteloze wasservice. Al deze zogenaamde uitsloverij doet Ford maar al te graag, zodat een Vignale baasje zorgeloos kan genieten van ‘the full package‘.

Daarnaast onderscheidt de Vignale zich van een standaard Mondeo door zijn exclusieve 18” lichtmetalen velgen, dubbele uitlaten en unieke grill. Een geheel eigen stijl dus. Voor de fans; zijn handtekening is o.a. terug te vinden in de instaplijsten en in de chromen sierstrip op de achterklep. De Vignale is standaard al voorzien van o.a. een achteruitrijcamera, Lane Keeping Aid (binnen de lijntjes kleuren) en adaptieve verlichting – zaken waar je normaal extra voor zou moeten betalen. En om nogmaals te benadrukken dat we hier met een luxepoes te maken hebben; opties zoals stoelmassage en een parkeerassistent behoren tot de mogelijkheden.

Bij het instappen heb ik even moeite met de spraakbesturing; de navigatie maakt van huisnummer 49 steevast 94 (aangezien je begint met het uitspreken van de negen) en dus kwam ik met enige vertraging aan op bestemming. Stress onderweg heb ik niet gehad, daar zorgde mijn masserende stoel wel voor. Tevens heb ik mijn opgelopen vertraging aardig kunnen inhalen met de Powershift automaat in Sportstand. De 2.0 TDCi is goed voor een vermogen van 180 pk. Een pittige diesel met een semi-pittig verbruik (energielabel E). Maar dit is dan ook wel een hele grote, zware jongen; ik was dan ook positief verrast door zijn stuurgedrag. Mede dankzij het instelbare onderstel (en de AWD) houdt hij zich prima staande in de krappere bochten.

Al met al is de Vignale een hele statige wagen, waar je ondanks het Ford embleem, prima mee voor kunt komen rijden bij de Blaricumse golfclub. De aanschaf is wat prijzig vergeleken bij zijn A-segment concurrenten maar je kunt tenminste wel zeggen dat je iets bijzonders rijdt (al zal Ford met de tijd het Vignale-sausje ook gaan uitsmeren over haar overige modellen). Oh – en voor degene die zich net als mij storen aan het simpel vormgegeven instrumentenpaneel – als je niet kiest voor een Sony Audio & Communicatiesysteem ziet je dash er ineens een stuk frisser en moderner uit. 

Ben je benieuwd of jij net zo enthousiast uitstapt als ik? Vraag dan via Broekhuis Ford Amersfoort [033-4670523] je eigen testrit aan!

De demonstratieauto betreft een 2.0 TDCi Powershift AWD. Deze is verkrijgbaar vanaf €53.650 (25% bijtelling)

 

Geen reacties mogelijk.