Rijtest Ford Ranger

Door
0 , , , , Permalink

Wanneer ik op hakken loop, ben ik een totaal ander persoon. Een betere versie van mezelf. Dames zullen het gevoel wel herkennen; die extra centimeters geven je zelfvertrouwen net even een boost. De Ford Ranger is zo’n beetje de stilettohak onder de trucks. De glimlach verschijnt bij mij al op m’n gezicht, zodra ik met mijn voet op de treeplank stap. Door de hoge zit geeft hij je het gevoel alles en iedereen aan te kunnen: Queen off the Road. En neen, die extra ‘f’ is geen typefout maar een woordspeling.

En misschien is dat ook wel de realiteit. Onder de motorkap van deze Ford op steroïden schuilt namelijk een 3.2 TDCI motor met 5 cilinders. Jup, vijf. Geen bulderende V8 maar een – in perspectief geplaatst – zuinige diesel met voldoende power en trekkracht (470 Nm koppel). Geloof me, de 200 Mustang-paarden trekken zijn logge gewicht zonder moeite vooruit.

De Ranger doet zijn naam eer aan. Deze grote jongen trekt je door de modder, trotseert iedere helling en vindt geen afdaling te steil. Tijdens het rijden kun je aan – de hand van de situatie – elektrisch omschakelen van 2WD naar 4WD. Dat ‘ie meer is dan een grote oranje truck mét Wildtrak package (lees: stoere looks) is te zien aan het knopje waarmee je kunt switchen tussen lage en hoge gearing wanneer je vierwielaandrijving hebt geselecteerd. Toch fijn, om eindelijk weer eens met een 4×4 zó offroad te kunnen gaan, dat je het zweet tussen je bilnaad hebt staan aan het einde van de rit.

Maar de Ranger heeft ook een luxueuze en comfortabele kant. Die komt goed naar voren tijdens lange afstanden en woon- werkverkeer. Te danken aan de rustige, vloeiend schakelende automaat (6-bak) die je leven in de file en daarbuiten net even wat makkelijker maakt maar ook te danken aan hulpsystemen zoals adaptive cruise control en een achteruitrijcamera. Wel zo handig als je besluit met maatje XXL ‘nog even snel’ een boodschap te halen bij de supermarkt op zaterdag. Laad die complete winkelwagen maar achterin zou ik zeggen, bespaar je de moeite!

Wist je dat: de Super Cab modellen (zoals dit exemplaar) BPM vrijstelling hebben bij bedrijfsmatig gebruik en de Double Cab modellen (mét achterbank) niet? Dit houdt in dat je met een dubbele cabine bijna net zoveel BPM betaalt als de netto catalogus prijs van de auto zelf. Om van te huilen toch? Zo betaal je voor de dikst uitgeruste Super Cab modellen nog geen €55.000 terwijl de meest volle Double Cab je inclusief BPM een slordige €100.000 gaat kosten. Nu snap je gelijk waarom deze praktisch niet in Nederland worden verkocht.

Eigenlijk is de Ranger een heerlijke auto in zijn soort. Oké, de kinderen moet je thuislaten (of als ze een vervelende dag hebben in de laadbak vervoeren) bij gebrek aan een achterbank, parkeren in hartje Amsterdam is geen optie en waarschijnlijk ga je hier niet mee voor je lol toeren door een prachtig natuurgebied op zondag. Maar je krijgt er respect en ontzag op de weg voor terug, prijst jezelf gelukkig als je deze wagen als ondernemer zijnde op grijs kenteken rijdt en… de Ikea zal nooit meer een struggle zijn. 

De uitvoering zoals hieronder te zien is, kost €57.246 inclusief BPM/BTW.

 

Geen reacties mogelijk.