Rijtest Hyundai Tucson

Hyundai zelf roept over hun telg dat deze een ‘stoutmoedig en sportief’ uiterlijk heeft. Nu vind ik hem persoonlijk toch iets meer weg hebben van een brave familieauto met een strak smoeltje. Want laten we eerlijk zijn: dat Kia’s designbaas Peter Schreyer (voormalig VW/Audi) zijn pen op papier heeft gezet voor de vernieuwde Tucson is alleen maar een winst voor de Europese markt. Laat die Koreaanse gekheid voor wat het is, dit is een uitgebalanceerd en eigentijds ontwerp welke, mij in ieder geval, charmeert.

Mijn testauto is een 1.6 GDi Comfort. Vrij vertaald is dat de benzinemotor goed voor 132 pk (de overtreffende trap is de T-GDi turbomotor met 177 pk). Ikzelf zou zeker voor de zwaardere benzinemotor gaan gezien het feit dat zijn 132 pk mij niet bepaald heeft geïmponeerd. Bij het indrukken van het gaspedaal blijf ik zoekende naar zijn power totdat ik een kick-down voel onder mijn voet, welke jammer genoeg ook niet thuis geeft. Lichtelijk teleurstellend voor zo’n zwaargewicht. Wellicht dat de turbo- en dieselrijders een grotere glimlach op hun gezicht hebben tijdens het optrekken.

Verder biedt deze uitvoering, zoals de naam al doet verklappen, wat extra comfort ten opzichte van de i-Drive en de i-Motion uitvoeringen zoals bijvoorbeeld een 8 inch infotainmentscherm met achteruitrijcamera, navigatie en een verwarmbare achterbank. Zo hebben ook de kids achterin warme billetjes. Daarnaast beschikt de Comfort uitvoering ook nog eens over een Lane Keeping Assist System en snelheidsbordenherkenning. Wel zo veilig. Binnen in de Tucson vinden we geen moeilijke designtrucjes maar een cockpit die lekker strak en zakelijk is gehouden. En basic betekent in positieve zin: makkelijke bediening en zoveel mogelijk ruimte. De ontwerpers zijn daarbij dan ook uitgegaan van “vorm volgt functie”.

Een ruige terreinwagen is de Tucson niet naar mijn weten. Mijn testwagen heeft 2WD (4WD wel beschikbaar i.c.m. een handbak met 7 versnellingen of een automaat), niet voldoende pit, stuurt te licht en is simpelweg te stil en comfortabel voor een all terrain wagen. Het stoerste is misschien nog wel zijn kompasfunctie in de binnenspiegel, maar daar hebben we dan ook alles mee gehad. Dit is een volwaardige familieauto met voldoende binnen- en beenruimte en maar liefst 629 liter aan bagageruimte. Niet geschikt voor de echte avonturier, wèl voor het gezin.

Al met al is het prettig vertoeven in de Tucson. What’s not to love? Het is zo’n auto die eigenlijk alles goed lijkt te doen, betaalbaar is en er ook nog eens mooi uitziet. Zijn unique selling point: de aanschafprijs. De Hyundai Tucson is te krijgen vanaf €25.995. Dat is goedkoper dan het gros van de concurrenten en dat maakt de Tucson interessant voor de particuliere rijder.

Geen reacties mogelijk.