Rijtest Infiniti Q30

De nieuwe Infiniti Q30 is een kruising tussen een hatchback en een cross-over, rijdt als een Mercedes-Benz A-Klasse maar kenmerkt zich door zijn eigen(wijze) Infiniti-looks. Met deze cocktail probeert Infiniti de Europese markt te veroveren. Is dit inderdaad een winnend recept? Ik testte de Q30 in Portugal, op de wegen van Lissabon.

De wegen van Lissabon bleken de ultieme testbaan te zijn; haarspeldbochten, slecht wegdek, hellingen en dalingen. De 1.5 liter turbodiesel is qua motorisering verreweg de meest interessante versie voor de Nederlandse markt. De 109 pk tellende motor is gelijk aan de A 180 D van Mercedes. Niet verkeerd dus. Al mist hij in de heuvels van Portugal toch af en toe wel wat power. Gelukkig kennen we dat probleem niet in ons landje en zul je dus genoeg hebben aan de paardjes die deze instap-diesel biedt. Het bochtenwerk gaat hem prima af; hij stuurt redelijk zwaar wat een solide en zelfverzekerd gevoel geeft. De wegligging is prima, ondanks dat hij wat hoger op de wieltjes staat dan de A-Klasse. Hij zit net tussen een A-Klasse en een GLA-Klasse in als je er een meetlat bij zou houden. Infiniti heeft zijn best gedaan om de vering net wat minder stug en dus comfortabeler aan te laten voelen dan dit eerder genoemde Duitse broertje. En dat is ze gelukt.

Wil je meer pit? Dan is de 2.2 turbodiesel met 168 pk een uitkomst. Dit laat niet veel meer te wensen over. Maar mocht je nou toch die sportieve touch and feel missen, bestaat er ook nog zoiets als een Q30 Sport. Optisch sportiever te noemen vanwege de Alcantara interieurdelen, sportpedalen + stuurtje (met platte onderkant) en heerlijk zittende sportstoelen. Aan de buitenkant af te lezen aan zijn 19” wielen, voor- en achterbumper in sport design,  grill en zwarte spiegelkappen. Naast deze cosmetische ingrepen zijn ook de remmen en het onderstel aangepakt om deze nog sportiever te laten voelen. Ben jij toch meer een luxe-poes? Geen probleem, voor ieder wat wils. Infiniti biedt indien gewenst nòg meer veiligheid, comfort en luxe met de Q30 Premium.

Binnenin de cockpit is het net een spelletje ‘zoek de verschillen’. Knopjes vergelijken met die van Mercedes-Benz; bijna identiek tot aan de sleutel aan toe. Toch heeft Infiniti haar eigen draai eraan gegeven, te zien aan bijvoorbeeld het a-symmetrische dashboard en de afwerking hiervan. Het uiterlijk is wel weer geheel eigen; karakteristieke lijnen en bollingen die de botten en spieren van deze wagen doen voorstellen. Ik vind hem goed gelukt en met name een goed alternatief voor als je ‘net even wat anders’ wilt dan een ster in je grille. De naam Infiniti is wellicht nog niet heel sterk gevestigd hier in Europa maar ik zie echt geen enkele reden waarom de Q30 ons niet zou aanspreken.

Vanaf januari 2016 kun je een proefrit gaan maken bij de dealer(s). Misschien nog leuk om mee te nemen; de Infiniti Q30 1.6t is er al vanaf €28.610,-

 

 

 

Geen reacties mogelijk.