Rijtest Jeep Renegade

Auto Palace Zwolle gaf mij de kans het avontuur op te zoeken met de nieuwe Jeep Renegade. Ik ging op pad met de 1.4 benzinemotor welke goed is voor 140 pk. Eenmaal geïnstalleerd in de zeer comfortabele zetel, merk ik op dat de auto van binnen groter lijkt dan het buitenaanzicht. Het is er ruim en licht. Je zitpositie is lekker hoog en ik vind het wel stoer dat ik nog steeds zijn neus in mijn vizier heb. Samen sterk. Het vertrouwen hoeft niet te groeien, ik ben al snel overtuigd van zijn goede rij-eigenschappen. Een echte heer in het verkeer. Maar ik wil meer; van de vierde versnelling door naar de vijfde en naar de zesde. Hij heeft er zin in! Met snelle maar vederlichte stuurbewegingen probeer ik Renegade wendbaar tussen de regendruppels door te sturen; zelfs het slechte zomerweer kan onze pret niet bederven.

Jeep is een merk met een verleden. De nieuwe Wrangler onthoud dan ook waar hij vandaan komt en eert zijn heritage met vintage details in het interieur en exterieur. Geïnspireerd op de Willys MB Jeep, een Amerikaans legervoertuig uit 1941, vind je zowel aan de buitenzijde als in het interieur van de nieuwe Renegade op verschillende plaatsen het ‘X’-symbool. Deze verwijst naar versterkingsribben van de militaire jerrycan die achter op de oorspronkelijke Willys Jeep was bevestigd. Maar er zijn nog meer ‘knipoogjes’ naar het verleden te vinden zoals de rubbermat in het opbergvak onder middenconsole, welke een ingeperste routekaart van het legendarische Moab offroad-parcours in de Amerikaanse staat Utah bevat.

Toch is het merk niet blijven hangen in die tijd en hebben zij hun nieuwste telg voorzien van een frisse nieuwe styling en technologie anno 2015. Zo kun je hem naast de bekende kleur Commando groen nu ook bestellen in een meer uitgesproken lak kleur zoals Sierra Blue of Solar Yellow. Daarnaast heb je ook inspraak over het stofje op de stoelen tot aan het kleurtje van de sierlijsten in het interieur. Het ouderwetse kompas heeft plaatsgemaakt voor een Uconnect navigatiesysteem en oldskool nummers klinken beter uit de negen speakers van het (optionele) Beats-audiosysteem. Maar het kan nòg luxer; met opties zoals stuurwielverwarming en een panoramisch schuif-kanteldak. ”Eat your heart out, Willy”.

Qua looks en hightech snufjes is de Jeep Renegade dus helemaal bij de tijd. Maar ook het comfort kon niet achterblijven. Het comfort-level is van een heel andere orde dan die van zijn verre voorganger. Dat hij voor de stad is ontworpen, maakt hem nog geen stadsauto. Deze wagen is een tikkeltje rebels en kan wel tegen een stootje. Het is dan ook geen geheim dat hij graag van het pad afwijkt en het avontuur opzoekt. Met hulp van 4×4-systemen zoals Active Drive, Active Drive Low (met lage gearing) en Selec-Terrain tractieregeling is de Renegade alle mogelijke soorten terrein de baas.

Hij mag dan een modieuze, eigentijdse, compacte SUV zijn geworden, zijn ego heeft er niet onder moeten lijden. Zijn attitude is nog steeds zelfverzekerd en stoer te noemen. Deze ‘metroman’ biedt een geheel nieuwe definitie van rijplezier. Het is zo’n auto die alles heeft wat ik nodig mocht hebben en niets wat ik zou kunnen missen.

Een kleine Jeep, tegen een kleine prijs. De Jeep Renegade is er vanaf €22.990,-

Geen reacties mogelijk.