Rijtest Kia Niro

Ben je op zoek naar een hybride SUV? Dan is de keuze tegenwoordig reuze. Maar zou een (maatschappelijk)verantwoord maatje minder ook voldoen aan je wensen – dan val je als consument in een grijs gebied. Of beter gezegd ‘zwart gat’. Kia vult dit gat (in de markt) op met de allereerste hybride Cross-Over: de Niro.

De Niro is het volslanke model uit Kia’s modellenportfolio. In vergelijking met de plus-size modellen oogt deze Cross-Over net even wat scherper. Er is ietwat aan zijn voorkomen geschaafd waardoor het lompe en het ‘agressieve’ er een beetje af is. De iconische koplampen, robuuste voorbumper en de ‘Tiger-nose’ grille vormen het moderne gezicht van de Niro. Opvallend is de zwarte kunststof omlijsting rondom, welke niet alleen de wielen accentueert, maar het gehele Cross-Over silhouet. Maar ook zijn achterkant mag er wezen met opvallende LED-achterlichten, een stoere diffuser en een guitige spoiler in glossy black.

Zo’n Cross-Over heeft meer bodemvrijheid en dus tevens ook een hogere instap. Wellicht handig voor de Kia-rijders die een dagje ouder worden. Of juist voor de jonge (bij)rijders! Jonge gezinnen die de ruimte wel kunnen gebruiken – deze wagen heeft beenruimte en een achterbak waar je ‘U’ tegen zegt – en zich een praktische auto wensen. Ik zeg heel bewust ‘praktisch’ want heel spannend is hij niet te noemen. Zeker niet het stoerste jongetje van de klas, maar meer het type ‘ideale schoonzoon’. Een veilige keuze, maar zeker niet saai.

Want de Niro is innovatief in zijn soort. En willen we tegenwoordig niet allemaal ons steentje bijdragen aan een beter milieu? Misschien dat deze begint bij jezelf – en Kia. Want met de 1.6l GDI valt geen sportief sprintje te trekken. Goed voor het milieu, minder voor je ego. De DCT automaat zou wat dynamischer, directer en sportiever moeten aanvoelen dan een CVT automaat. Toch kun je maar beter rechts voorsorteren bij het stoplicht. Naast het feit dat het een verantwoorde keuze is, is het ook een veilige keuze. De Niro biedt namelijk voetgangersdetectie, adaptieve Cruise Control en waarschuwt je als er iets in je blinde hoek zit.

De hybride Niro beschikt over een 77 kW benzinemotor en een 32 kW elektromotor, welke hun krachten bundelen voor een zo zuinig mogelijke aandrijving. Volgend jaar zal er tevens een plug-in variant op de markt komen waarmee je nog meer zuinige kilometers kunt afleggen! Over wat hij moet gaan kosten, valt nog geen zinnig woord te zeggen. De Kia Niro is zo vers; dat de prijs nog niets eens bepaald is door het merk. Ongetwijfeld zal Kia snel met dit nieuws naar buiten komen, aangezien hij leverbaar is vanaf juli 2016 (21% bijtelling).

(Kia heeft op 3 juni bekend gemaakt dat Niro verkrijgbaar is vanaf € 25.995)

Geen reacties mogelijk.