Rijtest Kia Picanto

We doen er misschien een beetje lacherig over maar de Kia Picanto is een ware bestseller! Naast dat het één van de meest succesvolle modellen van het Koreaanse merk is (sinds de introductie in 2011 wereldwijd meer dan 1,4 miljoen exemplaren verkocht) doet hij het ook specifiek goed op de Nederlandse markt. De Picanto mag zich één van de best verkochte auto’s in het A-segment noemen. In de maand februari was de vorige generatie Picanto zelfs de best verkochte auto van Nederland!

Wat is de succesformule?

Waar voor je geld. Het design, de lage kosten per kilometer, de compacte afmetingen en de uitstekende prijskwaliteitsverhouding worden gewaardeerd. De Picanto is dé compacte, zuinige (stads)auto welke vier zitplaatsen biedt plus bagageruimte. Sterker nog, de derde generatie Picanto biedt meer bagageruimte (255 liter) dan de concurrentie uit zijn klasse. Daarnaast moet je je realiseren dat je voor zo’n 11k een compleet nieuwe auto rijdt die ook nog eens 7 jaar garantie heeft! Als dat geen verstandige keuze is?

Klein maar fijn

Het nieuwe model Picanto heeft een jeugdige, energieke uitstraling. Met krachtige, horizontale lijnen in het front en over de flanken oogt de Picanto forser dan hij is, want hij is exact even lang en breed als zijn voorganger. Even klein dus – al is de wielbasis met 15 mm gegroeid. De Picanto maakt meer indruk door zijn uitgesproken vormen zoals de opvallende ‘tiger-nose’ grille en door nieuwe designmotieven zoals de meer rechtop geplaatste C-stijl. Het kleurenpalet bestaat uit elf frisse kleuren, waarvan er zes compleet nieuw zijn, waaronder Lime Light & Pop Orange. Een kekke Kia samenstellen was nog nooit zo gemakkelijk.

GT-Line voor extra pit

Het hoogwaardige interieur oogt volwassen dankzij nieuwe materialen inclusief een volgens de laatste trends ontworpen dashboard. Denk daarbij aan een zwevend 7,0-inch touchscreen, een geïntegreerd 3D-navigatiesysteem en een draadloze inductielader voor smartphones. Dankzij de langere wielbasis biedt de nieuwe Picanto meer (been-) ruimte, mede doordat de onderrand van het dashboard nu 15 mm hoger is geplaatst. Voor het eerst is de Kia Picanto leverbaar als sportieve GT-Line met onder meer rode, zilverkleurige of zwarte accenten in de grille, luchtinlaten, sideskirts en verchroomde dubbele uitlaat. Met zo’n extra pikant exemplaar mocht ik dus de Spaande steegjes onveilig maken.

Turbo jongûh!

Kia biedt voor de nieuwe Picanto twee verschillende benzinemotoren. De 1.0 (67 pk) en 1.25 MPI (multi-point injection goed voor 84 pk) benzinemotoren zijn bekend van het uitgaande model, maar zijn voorzien van diverse verbeteringen die de motoren efficiënter maken met als resultaat een verlaging van de CO2-uitstoot. Prima motoren voor het vlakke Nederlandse landschap maar net even wat te weinig vermogen voor de Mediterraanse bergen. Maar oordeel niet te snel want Kia heeft nog een Joker in te zetten: vanaf het vierde kwartaal van 2017 is de nieuwe 1,0-liter motor ook met turbo leverbaar. De Pi-Turbo (geintje) zal de sterkste versie ooit worden van de Picanto.

Hoe stuurt ‘ie?

Ten opzichte van de vorige Picanto past Kia voor de carrosserie bijna 50 procent meer Advanced High Strength Steel (AHSS) toe. Dat levert niet alleen een lager gewicht op (23 kilo) maar zorgt ook voor een veel sterkere (dus veiligere) carrosserie en draagt bij aan een stabieler weggedrag. De nieuwe Picanto reageert snel en precies op mijn input. Mede dankzij een kortere, directere overbrenging van de stuurinrichting is hij zeer geschikt voor het betere gooi- en smijtwerk. Met korte slagen schakel je je een weg naar de vijfde versnelling. Juist, een zesde ontbrak – naar mijn verbazing. Het is aangenaam stil in de cockpit, enkel een flinke hobbel kan die rust verstoren doordat de vering daar niet helemaal op is berekend.

Conclusie

Mocht je een Picanto overwegen zal mijn advies luiden: wacht op de turbo-versie en je hebt een complete auto in kleinverpakking. Want eerlijk is eerlijk, de prijskwaliteitverhouding is bij deze derde generatie geheel in balans. Kia zet de Picanto scherp geprijsd in de markt. De instapversie van de Picanto, de 1.0 EconomyLine, is rijklaar leverbaar vanaf €11.725,- of voor €199,- exclusief BTW per maand in de (full operational) lease.

Geen reacties mogelijk.