Rijtest Kia Rio

Sinds de introductie van de Kia Rio in 2011 zijn er meer dan 17.000 exemplaren van verkocht, heeft de Rio meerdere Design Awards in de wacht gesleept en claimde het wagentje in 2014 de achtste plaats binnen zijn segment. Met een versterkt dynamisch design bokst de nieuwe Rio tegenwoordig op tegen concurrenten zoals de populaire VW Polo, Renault Clio en Ford Fiësta.

De radiator grille, voor- en achterbumper, 17” velgen en nieuw ontworpen mistlampen vallen in de categorie ”zoek de verschillen”. Het interieur heeft een luxere uitstraling gekregen door het vernieuwde paneel met aluminium details en hoogglans zwarte afwerking. De mensen van Kia beweren zelfs dat de stoelen, wegligging, onderstel en stuurgedrag qua gevoel sterk verbeterd zijn ten opzichte van de vorige Rio.

Ikzelf ben een Rio ‘maagd’ dus heb helaas geen vergelijkingsmateriaal. Wat mij opviel is het vederlichte stuurgedrag, het gemak van het schakelen en koppelen. Het is geen kittig karretje. Toch laat de 1.2 motor je prima meekomen met de rest van het verkeer en is hij zuinig genoeg om in de 20% bijtelling categorie te vallen (voor de leaserijders onder ons). De Rio is zo’n auto waar iedereen goed mee overweg kan vanaf de eerste kilometer. Deze Koreaan heeft een ietwat Hollands karakter: ”Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg”. Het interieur is overzichtelijk en kent geen onnodige poespas. De DynamicLine waar ik mee reed, beschikt over inbegrepen luxe zoals o.a. bochtenverlichting, cruise control en privacy glass.

Zijn looks zijn ingetogen en beschaafd. De Rio is degelijk en praktisch te noemen. Normaal gesproken vermijd ik deze woorden liever maar in dit geval dekt het de lading. Het is een prima auto voor woon-werkverkeer ritjes en om zondags mee naar de kerk te gaan. Je kunt hem overal voorrijden; What’s not to love?

De vijfdeurs 1.2 CVVT is er vanaf €16.495,- (inclusief 7 jaar garantie)

Geen reacties mogelijk.