Rijtest Kia Stinger GT

Door
0 , , , , Permalink

De vonk sloeg over tijdens de persintroductie van de nieuwe Kia Stonic in Berlijn. Ik was daar op een tweedaagse-date met Kia’s nieuwste cross-over maar deze werd compleet ge-outshined door de Stinger, toen de grote baas van Kia daar mee voor kwam rijden. Instant crush. Welgevormde lijnen, een lange neus, imposante kont en vier uitlaatpijpen. Een adembenemend en uniek design. Ik moest en zou deze auto rijden eenmaal terug in Nederland! En zo geschiedde.

Inmiddels zit mijn weekje ‘Stingeren’ erop en ben ik nog aan het nagenieten van alle verbaasde blikken die deze verschijning krijgt van mensen die moeilijk kunnen geloven dat deze sportieveling toch echt een Kia blijkt te zijn. Zo weet de Valet van het W Hotel in Amsterdam niet wat hij op mijn ticket moet schrijven. ”Uhhh.. – Het is een Kia meneer” stel ik hem gerust. Positief verrast, moet ik erbij zeggen. De Stinger roept een soort spontaan ontzag/respect op bij de mede weggebruikers. Wellicht omdat het geen ‘snel’ stigma heeft zoals bijvoorbeeld Mercedes of Audi. De Stinger is de publiekslieveling.

Toch kan men de extra snelle GT-versie alleen maar herkennen aan de rode Brembo remklauwen, wetende dat dit inhoudt dat er een 3,3 liter V6 onder de motorkap schuilt. Zonder rode schoentjes zou het namelijk net zo goed een Stinger met dieselmotor en GT-line kunnen zijn. Het model wat zonder twijfel meer in aantallen verkocht zal worden dan zijn snellere broer. Want laten we eerlijk zijn; wie betaalt er bijna een ton (waarvan de helft BPM) voor een Kia?

Kia zelf wil meekomen met jongens zoals de BMW M4 en de Audi A5 Sportback. Een ambitieus streven, al zeg ik het zelf. Al is de Stinger zowel van buiten als van binnen duitser dan elke andere Kia, het is nog net geen echte German. Zo vind ik dat de 8-traps automaat minder feilloos is dan die van de concurrentie en hij mist zeker het ‘hardcore’ karakter van een BMW M. Deze Gran Turismo ziet er in mijn ogen uit als een Sport-coupé met allure, ruimte voor kids op de achterbank maar wél met AWD en 370 pk (!).

En AWD is een fijne bijkomstigheid. Dankzij Dynamic Torque Vectoring Control verdeelt het systeem de aandrijfkracht automatisch over de wielen, rekening houdend met de grip en tractie van elk afzonderlijke wiel. Zo trek je op van 0- 100 km/u in 4,9 seconden zonder wielspin. Maar je hoeft niet constant in de sportstand te rijden; zo vind ik de eco-stand zeer geschikt voor lange stukken snelweg op de Cruise Control (Adaptive) en is de comfort-stand heerlijk voor dorpen met vele bochten en klinkerwegen. Überhaupt is de cockpit erg stil, aangezien ze bij Kia niet van Noise-Vibration-Harshness houden. Wil je een wat minder rustgevende rit? Zet dan het volume omhoog en pomp die hits uit fijne het Harman Kardon audiosysteem. Whoop-whoop!

De vele kilometers – en vele tankstops – waren meer dan plezierig. Alle lof voor de knappe koppen bij Kia Motors die het gewoon aandurfden zo’n exclusieve en sportieve wagen op de markt te brengen. Ondanks de BPM. Ondanks het Hollandse ‘doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg’ mentaliteit. Want hoe leuk is het als jouw auto minder vaak gezien wordt dan de gemiddelde Jaguar op de snelweg? Juist. Laat die nekken maar draaien!

De 3.3 Twin Turbo V6 AWD GT kost de consument € 99.995,00 [Fotografie: Glenn Slopsma]

 

 

 

Geen reacties mogelijk.