Rijtest Kia Xceed

Door
0 , , , , Permalink

De letter ‘X’ voor de modelnaam, verklapt dat deze versie stoerder en hoger uitvalt dan zijn naamgenoot zonder toevoeging. Kia noemt het een cross-over met coupé lijnen. Ik vind zoiets altijd lastig in een hokje te plaatsen en denk dan aan populaire brochure-termen zoals ‘Urban Jungle’ wat synoniem staat voor een stoere stadsauto – maar daar is de Xceed eigenlijk iets te groot voor. Een gezinswagen kun je het ook niet noemen want die moeten dan met gebogen hoofdje achterin zitten vanwege de aflopende daklijn. Er het terrein mee verkennen wordt ook geen succes; het is en blijft een cross-over zonder enige off-road capaciteiten. Is het gemiddelde Kia publiek dan toch snel tevreden met een hogere instap?

Maar dan wel in combinatie met moderne looks. Want daar valt niets over te zeggen. De goudgele ‘Quantum Yellow’ kleur is een kwestie van smaak maar opvallen doe je nu wél met een Kia. Het lijnenspel vind ik persoonlijk erg mooi gelukt en ik betrap mezelf op de momenten dat ik me stiekem aan zijn kontje verheerlijk. Strakke kijkers, een imposante voorbumper en kekke velgen geven hem die stoere aanblik. Het Design-Pack (optie van € 1.250,-) maakt het in de cockpit net even een stukje lekkerder vertoeven met o.a. een zwarte hemel, glazen schuif-/kanteldak en sporty aluminium pedalen. Het grote 12,3″ digitaal interactief instrumentencluster kijkt lekker weg en is snel in gebruik.

Deze week ging ik van Rotterdam centrum tot de Achterhoek. Ik verwen mezelf dagelijks met stuurwiel- en stoelverwarming en rijd in alle comfort van afspraak naar afspraak. Navigatie werkt top, Spotify pompt mijn favo nummers over de goed klinkende speakers en de stoelen zitten goed (al viel mij op dat het stuurhuis iets naar links geplaatst is t.o.v. een rechte zitpositie). Het mag gezegd worden: kilometers maken in de Xceed is erg prettig. Het stadscentrum doet mij ontdekken dat hij een verbazingwekkend kleine (maar fijne!) draaicirkel heeft. De iets hogere zit biedt prima uitzicht over het wegdek en wanneer ik lange afstanden rijd maak ik gretig gebruik van Adaptive Cruise Control en de Lane Assist functie.

De Xceed komt in verschillende gedaanten. Zo kun je kiezen tussen Executive, Dynamic en DynamicPlus line. Tevens zijn er verschillende motorisaties te bestellen: 1.0 / 1.4 /1.6 GDi. Je begrijpt dat ik uiteraard koos voor de meest krachtige versie, goed voor 204 pk. Hier heb ik eigenlijk weinig over te zeuren. De automaat daarentegen, zal nooit mijn favoriet worden. De DCT7 is niet de meest soepele bak op de markt. Gedoseerd gas geven is de truc, vooral niet teveel haast hebben. Verder viel mij op dat de vering/demping toch iets te straf is, waardoor ik een aantal keer heb gecheckt of ik hem niet nog in Sport had staan.

Dit klinkt wellicht ietwat kritisch, maar ik ben over het algemeen zeer te spreken over de Xceed en Kia in het algemeen. De naam draagt nog een iets stoffig image; dat enkel bejaarden in een Kia zouden rijden vanwege de 7 jaar garantie. Die associatie zouden we echt los moeten laten. Kijk maar naar een frisse Niro of een uiterst sportieve Stinger. Hun gamma kan vandaag de dag echt gewoon goed meekomen met de Duitsers en is niet alleen maar ontwikkeld met de Aziatische markt in gedachten. Of je nu een pikante stadsauto zoekt of zakelijk/elektrisch wil rijden, Kia heeft een goed passend antwoord. Misschien toch eens een proefrit boeken?

De Kia Xceed 1.6 GDi is er vanaf € 42.295,00

Geen reacties mogelijk.