Rijtest Lexus IS 300h

Normaal gesproken ben ik niet over the moon als ik weet dat we een hybride gaan testen. Het is het idee, dat er alleen maar geitenwollensokken-figuren die de wereld willen redden, in een hybride auto rijden. Daar moet ik vanaf. Eerder hebben de Renault Zoe en de Volvo V60 mij aangenaam verrast met hun power. Driemaal is scheepsrecht. Zou de Lexus mij kunnen bekeren? We wagen de gok met de IS 300h.

We kregen de Luxury Line mee. Dit betekend: de mooie velgen, wat extra opties en een chique interieur. (Alhoewel ik het middenconsole met de radio e.d. een tikkeltje oubollig vind in contrast met de rest van het interieur). Om niet de gehele optielijst te benoemen, want deze is vrij lang, deel ik alleen de waardige extra’s voor een meisje zoals ik.

Lyrisch werd ik toen ik het knopje voor stuurwielverarming ontdekte (nog niet eerder getest). Het schijnt een vrouwenkwaaltje te zijn, dat we het chronisch koud hebben. Om die reden ben ik net zo fan van de stuurverwarming als van de oude vertrouwde stoelverwarming.

Verder is de geheugenstand van de bestuurdersstoel, buitenspiegels en stuurkolom een must-have. Nooit meer die irritaties na het ‘uitlenen’ van je auto. Plus: Als een galante heer schuift Lexus netjes je stoel aan bij het instappen en weer naar achteren als je de auto verlaat. Dit behelpt ons hooggehakte dames enorm bij het charmant in- en uitstappen. Hulde!

[br]

Een ander opmerkelijk snufje is Active Sound Control. Het is een knopje welke ervoor zorgt dat als je in sportstand rijdt, je opeens een totaal ander motorgeluid ervaart. Wel grappig..maar niet heel realistisch. Alhoewel ik van een goede brul houd, lijkt het me niet de bedoeling dat de auto klinkt alsof hij in een identiteitscrisis verkeert.

Nee, laten we ons focussen op wat hij eigenlijk zou moeten doen: zuinig rijden. Dus vergeet de sportstand en denk Eco. De nieuwe IS 300h Hybrid combineert een 2,5-liter benzinemotor met een krachtige elektromotor. Ondanks zijn dynamische rijeigenschappen heeft hij een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 4,3 l/100 km. Kies je de EV (Electric Vehicle) rijmodus, dan rij je vrijwel geluidloos, zonder brandstofverbruik of schadelijke emissies. Bovendien houden we nog genoeg bagageruimte over om te vullen met shoppping bags, aangezien de netjes weggewerkte hybride accu onder de laadvloer nauwelijks ruimte in beslag neemt. 

[br]

Ik kan het niet helpen de Lexus met de BMW 3-serie te vergelijken. Knijp een beetje met je ogen en het lijnenspel lijkt verdacht op die van de concurrent. We hebben het vaak over Duitse degelijkheid, maar de Lexus kan er ook wat van. Hij golft als het ware over het asfalt, zo vloeiend en soepel. Op het rijgedrag is niets aan te merken. Het voelt, of je nou hybride of sportief rijdt, als een volwaardige auto. Je hebt je comfort, ruimte en luxe.. en rijden doet ‘ie ook! Kortom, stiekem toch best een hele lekkere wagen.

Oké, oké.. hybride rijden is niet alleen voor de ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf types’ maar ook voor de business babes van deze generatie.

De IS 300h is er voor de consument vanaf €36.990,00

0 Reakties