Rijtest Maserati Levante S Q4

Ooit een Maserati in het terrein zien rijden? Nee, dat dacht ik al. Toch kwam het sportieve merk met een Sport Utility Vehicle. Porsche shockeerde ons al jaren terug met de Cayenne maar nu doen naast de premium merken zelfs exclusieve automerken mee met deze ‘trend’. Denk aan de Lamborgini Urus en de Bentley Bentayga. Er is vraag naar, dus creëer je aanbod.

Toch is het ‘meegaan met de meute’ een discutabel onderwerp in mijn ogen. Want gaat het op de markt brengen van zo’n logge tank niet ten koste van je branding? Wellicht, maar ook een SUV kan voldoen aan de kernwaarden van het merk en zo dus trouw blijven aan de visie. Het interieur is nog steeds klassiek-modern te noemen en is gebaseerd op de Quattroporte en Ghibli, maar wel met een eigen twist. De 5 meter lange koets komt nog altijd uitermate sportief en sierlijk over. Een knap staaltje Italiaans designwerk.

In de cockpit heeft het Maserati Touch Control-infotainmentsysteem andere graphics gekregen en de bediening van de climate control is verbeterd. De grote draaiknop (bediening) op de middentunnel en de schakelpook kennen we al van de Ghibli die ik eerder mocht rijden. Daarnaast is deze Maserati Levante voorzien van een Driving Assistance Pack Plus pakket (omvat o.a. Accident Avoidance System, Adaptive Cruise Control met Stop&Go functie, dodehoek detector, rijstrooksensor, camera met zicht rondom). Naast veiligheid is er luxe en comfort in overvloed. Je komt niets tekort met onder andere verwarmbare voorstoelen met memoryfunctie en een fantastisch klinkend Harman Kardon audiosysteem. Bij het bestellen van je nieuwe SUV heb je iets meer keuzestress dan voorheen; aangezien Maserati voor MY19 wat extra lichtmetalen wielen (20 en 21 inch), kleuren leder en exterieurkleuren aanbiedt voor de Levante.

Met één druk op de sportknop veranderen de tractor geluiden in boosaardig geroffel. Helemaal Maserati-waardig is het nog niet, laten we eerlijk zijn – zo’n Quattroporte kan je een ‘oorgasme’ bezorgen in een tunnel, maar het is een hele verbetering. Die knop zorgt er tevens voor dat de auto zwaarder gaat sturen en iets door z’n pootjes zakt (luchtvering) waardoor hij zo dus strakker op de weg komt te liggen. Maar liefst vijf verschillende rijmodi zorgen ervoor dat je het onderstel en daarmee dus ook de demping geheel naar wens kunt instellen. In het middenconsole is zelfs een heuse offroad-knop te vinden voor het ruwere terreinwerk. Ik weet niet of er veel gebruik van wordt gemaakt – maar in praktijk is dit ook echt mogelijk dankzij een perfecte balans van 50/50 tussen voor en achter. Het ‘Q4’-vierwielaandrijvingsysteem is op alle modellen standaard, evenals een 8-traps automaat.

De S Q4 heeft een 3.0l V6 biturbo die 430 pk produceert. Genoeg om binnen 5,2 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Dat is netjes gezien zijn (over)gewicht. Want je merkt bij het vloeren van het gaspedaal dat de banden echt moeten zoeken naar grip, om zo heel wat massa van de plek te krijgen. Desondanks zijn formaat en het doel van deze auto, heb ik me toch echt het meeste vermaakt in ‘Sport’ – totdat ik bij de pomp kwam. Mijn grote zonnebril verborg de tranen. Maar eerlijk; in een normale stand is ‘ie naar mijn mening toch iets te saai. Je wil toch het gevoel hebben dat je een Drietand rijdt, nietwaar? Dat logo draagt hij echter nog met gepaste trots. Want ondanks dat Maserati diep geworteld is in de Italiaanse traditie, richt het zijn blik stevig op de toekomst. En daar past het hebben van een SUV in hun gamma, helemaal bij.

De Levante S Q4 GranSport is er vanaf 168.200 euro.

Geen reacties mogelijk.