Rijtest Mazda CX-3

Mazda is lekker op weg. Het merk heeft het maken van goed presterende auto’s in een strak, modern jasje al enige tijd in de vingers. Nu ieder automerk een gat in de markt opvult met een compacte SUV, een zogeheten cross-over, is daar ook Mazda met het kleine broertje van de succesvolle CX-5: de Mazda CX-3.

De CX-3 heeft een krachtige neus – te danken aan de goed geplaatste koplampen en een imposante grille – en een compacte maar gespierde body. Het design heeft dan ook niet voor niets in 2015 al een ‘Reddot Design Award’ in de wacht gesleept. De cockpit kan dan ook niet achterblijven en is bijzonder goed vormgegeven. Van het opstaande MZD Connect scherm tot aan de stiksels in het leder; alle elementen stralen hoogwaardige kwaliteit uit. Nu heb ik ook nog eens het geluk dat ik een GT-M line te pakken had voor mijn testrit waardoor de binnenkant (zwart leder met rode accenten) net nog even iets sportiever oogt.

Enige minpunt is de beperkte beenruimte achterin; prima voor de echte kleintjes maar voor volwassenen belooft het een minder comfortabele reis te worden. Enfin, dat houd je met een cross-over. Je hebt echter wel de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen en je schoonmoeder liggend te vervoeren. In praktijk zou het makkelijk kunnen door de vlakke laadvloer en de minimale tildrempel. Ethisch verantwoord of niet; de conclusie is in ieder geval dat de CX-3 voldoende bagageruimte biedt.

Ook op het gebied van technologie doet Mazda niet kinderachtig. Zo is daar MZD Connect; een systeem welke communicatie, navigatie en entertainment combineert. Tevens wordt je entertaint door een voor Mazda speciaal ontwikkeld BOSE premium-audiosysteem. Maar denk bij technologie ook aan het Active Driving Display (transparante head-up display) waardoor je geen aanwijzing meer kan missen en dus alles onder controle hebt. Op gebied van veiligheid beschikt de CX-3 over een verzameling veiligheidsfuncties die met sensoren en camera’s de omgeving in de gaten houden. Met een gerust gevoel op weg.

Ik reed de instapper; een benzinemotor met 120 pk (er is ook een zwaardere benzinemotor met 150 pk en een diesel met 105 pk). De benzinemotoren kennen bij Mazda geen turbo’s maar zijn door de SKYACTIV technologie krachtig én zuinig. Praktijk wijst dan ook uit dat je qua vermogen en verbruik al in je handjes knijpt met de lichtste benzinemotor. De zestrapsautomaat kent wel een sportstand waardoor hij net even wat feller wordt en pas bij meer toeren opschakelt voor dat sportieve gevoel. Echter begint de motor flink te loeien in deze stand, waardoor je als bestuurder haast een soort van medelijden krijgt.

Het rijgedrag van de CX-3 is om over naar huis te schrijven. De auto reageert vastberaden op het rem- en gaspedaal, stuurt soepel maar direct en geeft tevens voldoende contact met de weg door. De vering en demping zijn te beschrijven als stevig, zonder dat dit onprettig of stug aanvoelt. De wegligging is ruim in orde; je moet wel heel erg onbezonnen te werk gaan wil je deze cross-over uit balans krijgen. Eigenlijk beschikt hij over alle rij-eigenschappen die je van een cross-over verwacht; veel rijcomfort zonder in te leveren op rijplezier.

De Mazda CX-3 is er vanaf €21.740. Ben je net als mij meer gecharmeerd van de GT-M uitvoering dan heeft Freeroad Almere een super aanbieding. Vraag nu een offerte aan en profiteer van bijna €3.000 voordeel!

Geen reacties mogelijk.