Rijtest Mercedes-Benz S 400 d

Laat ik me nu al verontschuldigen voor de vele keren dat het woord ‘perfect’ in deze rijtest zal worden gebruikt. De Duitsers weten wel hoe ze auto’s moeten maken – dat is geen nieuws – maar de Mercedes S-Klasse is toch wel de onbetwiste leider in het premiumsegment wanneer de woorden ‘luxe’ en ‘(rij)comfort’ vallen.

Ik heb de ster op de motorkap gemist. Vanuit de cockpit een constante reminder dat je een Benz rijdt, met trots. Tevens in het zicht, de optionele head-up display met de belangrijkste informatie voor de bestuurder. Nieuw is het flinterdunne mediadisplay van meer dan 30 centimeter lang waar je je met de Comand-controller doorheen werkt. De hitjes op de radio klinken nóg lekkerder door de Burmester speakers en ook je eigen muziek op je telefoon kun je gemakkelijk afspelen. Of je nou achterin of voorin zit, het zitcomfort staat gelijk aan perfectie [1] van de stoelverwarming tot aan het zachte hoofdkussentje.

Het topmodel van Mercedes-Benz is voorzien van nieuwe zescilinder lijnmotoren (diesel en benzine), een nieuwe V8-biturbobenzinemotor en een plug-in hybrid voor de toekomst. Ik kreeg een S 400 d met 340 pk mee op test. De perfecte [2] combinatie tussen ‘leuk voor de portemonnee’ en ‘linkerbaan’. Met de Dynamic Select kan de rijstijl worden aangepast. Afhankelijk van de keuze wordt het karakter van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing aangepast. Zo vind ik bijvoorbeeld het sturen in comfort-stand wat te log naar mijn voorkeur, echter is dat in sport-stand weer perfect maar mis ik de soepele vering. De bovengenoemde parameters – of een combinatie hiervan – vallen ook individueel in te stellen zodat de rijstijl volledig naar wens is.

Over sturen gesproken; het comfort van een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging wordt door de Direct Steering. Het systeem zorgt er bijvoorbeeld op bochtige trajecten voor dat er dynamischer wordt gereageerd en draagt bij aan een optimale rechtuitstabiliteit. Maar je hoeft niet constant te sturen. De actieve stuurassistent en Distronic (actieve afstandassistent) zorgen ervoor dat je kan onthaasten in luxe. De auto let niet alleen op de afstand tot je voorligger, maar past ook de snelheid aan bij het naderen van bochten en kruisingen. Een belangrijke stap naar autonoom rijden.

Los van gekke fratsen zoals interieurverlichting met 64 kleurenopties, airconditioning met parfum en stoelen die je masseren – vind ik misschien het onderstel nog wel het meest bewonderenswaardig aan de hele auto. Het luchtveringssysteem Airmatic past de demping van elk afzonderlijk wiel naar de rijsituatie aan. Deze techniek is al zo goed als perfect [3] maar het kan nóg beter. Ooit van Magic Body Control gehoord? Juist, gelinkt aan die epische commercial met die kip. Wanneer het nog uitleg behoeft; het betreft dus een onderstel die actieve vering heeft en continu verstelbare demping biedt door middel van een Road Surface Scan. De auto is al voorbereid op alle oneffenheden in het wegdek nog voordat je er zelf overheen rijdt. Standaard op de S 600 en S 650, optioneel voor de S 560.

Ik vind het lastig om kritisch te zijn op iets wat al vele jaren een succes is, naam heeft gemaakt en ook eer toekomt vanwege zijn reputatie. Doorontwikkeld tot perfectie [4]. Onmiskenbare Mercedes-Benz uiterlijkheden, een krachtige motor, een feilloze 9-trapsautomaat, adaptief onderstel, luxueus interieur, high-end soundsystem en vele andere gemakken die de mens dienen. Pure wellness tijdens het rijden, dat is wat de S-Klasse zijn inzittenden te bieden heeft. Rustgevend, maar alles behalve saai.

Consumentenprijs €147.779,00 

Geen reacties mogelijk.