Rijtest Mercedes-Benz S350

Mercedes-Benz bazuint al langer rond dat zij ”Das Beste oder nichts” bieden. Toch is er ook in de wereld der sterren maar één de grootste: de S-Klasse. De ultieme vorm van luxe, comfort en elegantie. Een verpakking welke elke nek doet omdraaien op straat en een interieur waar je thuis jaloers op bent. In mijn ogen is dit een perfecte auto met een flinke dosis statigheid. Je kunt toch ook geen kritiek hebben op Prins William? Dit is royalty!

Als jij dacht dat het al een luxe is dat je stoel jouw zitstand onthoud met één druk op de knop, ga ik je nu verbazen met de Energizing-massagefunctie. Het voelt een beetje alsof er een klein Thais vrouwtje in je stoel verstopt zit die met handen en voeten te werk gaat (zonder happy-ending). Gedurende 12 tot 15 minuten (afhankelijk van het gekozen programma) stimuleert, ontspant of mobiliseert de stoel je rug tijdens het rijden. De sfeerverlichting staat ingesteld op Automeisje-roze, een dvd’tje speelt af op het scherm, de stoelverwarming staat aan en de Cruise Control houdt automatisch afstand… ik moet niet vergeten dat ik aan het rijden ben!

Wist je dat: Mercedes een Chauffeurspakket aanbiedt waarbij de voorpassagiersstoel tot 77 mm naar voren kan worden geschoven? De grotere beenruimte maakt een comfortabele rusthouding voor de achterpassagier mogelijk.

Ondanks dat je bijna een vaarbewijs behaald moet hebben voor zijn lengte van 5,2 meter, is hij met één pink te besturen. Dankzij de Airmatic-luchtvering kan het niveau van het onderstel naar behoefte worden verlaagd of verhoogd. En dat voel je; met zijn 1.875 kg ‘danst’ hij over het wegdek als een olifant op spitzen. En als U nog niet overtuigd was; Mercedes heeft een nieuwe truc genaamd Magic Body Control. Het klinkt net zo magisch als dat het in werkelijkheid is, namelijk een acief onderstel dat zich instelt op de staat van het wegdek. That’s right; hij scant de conditie van het wegdek met een camera nog vòòrdat de wielen de oneffenheden kunnen raken. Dat is pas anticiperen!

Ik wil dit gevaarte wel eens in aktie zien. Eens kijken of de 258 pk’s voldoende zijn voor zijn wat zware gestalte. Het groene lampje met de nietszeggende letters ECO gaat uit en de sportstand wordt ingeschakeld. Nou, ik kan je verklappen dat er onder dat perfect gesneden maatpak een goed getraind atletisch lichaam schuilt! De automaatbak is feilloos en de kickdown kent geen genade. Als ik met een dot gas door de bocht ga, trekt de auto zijn conclusie en vangt de wang van de stoel mij keurig op door zich automatisch aan mijn lichaam te klemmen. Dit heeft hij vaker gedaan. En toch is het raar, om in een auto welke is ingelegd met wortelnotenhout een beetje de beest uit te hangen. Dit is een wagen met klasse, stijl en etiquette.

We noemen een luxe, grote wagen voor de grap wel eens een rijdend kantoor; de S-Klasse ís een rijdend kantoor. Met de (optioneel) doorlopende businessconsole verandert het achtercompartiment in een mobiel kantoor met twee afzonderlijke stoelen. Elk met twee USB-aansluitingen, 12V-aansluiting, verwarmde/gekoelde bekerhouder en opties als een klaptafel. Forenzen was nooit meer hetzelfde. Hoe dan ook, mijn punt is gemaakt. De S-Klasse blinkt uit in comfort. Hij is alles wat je nodig denkt te hebben onderweg én meer.

De S350 BlueTEC is er voor de consument vanaf €102.100

 

Geen reacties mogelijk.