Rijtest new MINI Cooper D

 

Ekris Arnhem heeft mij speciaal voorrang verleend om als eerste te mogen rijden in ’s werelds nieuwste origineel. Vanaf vandaag staat hij namelijk pas te shinen in de showrooms, wij reden er gisteren al mee. En ik als echte MINI rijdster (ik ben inmiddels bezig met mijn 2e) was poep-benieuwd naar de zichtbare en voelbare verbeteringen. Want de hamvraag is natuurlijk: Wat is er nieuw?

De nieuweling is iets meer gelift en gegroeid qua uiterlijk. Wat extra pondjes maken hem (kenmerkend) rond. Noem het babyvet. Ik zou het nu kunnen hebben over  de uiterlijke verschillen in centimeters en kilogrammen maar een foto zegt meer dan duizend woorden. Hieronder vind je dan ook een lesje ‘verschillen zoeken’ voor gevorderden. Wel vind ik dat hij met name de door (ver)plaatsing van de voor- en achterlichten een beetje een Droopy uitstraling heeft gekregen. Even wennen, zeg maar.

Vergelijking MINI achterkant_1024x680 Vergelijking MINI voorkant_1024x680 Vergelijking MINI zijkant_1024x680

Oké, verandering kan goed zijn. Maar wat is verbeterd? Laat ik beginnen met het kloppend hart van de kleine; wat een krachtige motor! Wellicht komt het doordat dit een dieseltje is maar de nieuwe is klaarblijkelijk van een sterkere motor voorzien. Na enkele kilometers dringt het gevaar al tot me door; dit is een bonnen-magneet! En dan heb ik nog niet eens de sportmodus ingesteld voor het unieke Go-Kart gevoel (ja, dit synoniem voor MINI is nu officieel erkend). Maar geen zorgen, om oom agent (en het milieu) te ontzien is er ook een modus voor de zuinige zondag-rijder. Het rijgedrag is niet drastisch veranderd (gelukkig). Hij is nog steeds lekker stug qua vering, stuurt haarscherp en heeft een circuitwaardige wegligging. Het enige wat me opviel is dat de nieuwe iets meer ‘’waggelt’’. Hij deint wat meer van links naar rechts in bochten of tijdens het nemen van drempels. Denkt MINI nu echt dat hij een SUV is door die paar cm’s extra?

Opvallend is de LED-ring die vrolijk meedoet met jouw stemming. Hij verkleurt bij veranderingen in o.a. snelheid en temperatuur. Die kekke disco kleurtjes zijn heel erg MINI maar ook stiekem best wel afleidend. Ik heb hem dan ook de bijnaam LSD-ring gegeven na een dagje testen. En zoals we van het merk gewend zijn, zitten er weer talloze snufjes in het hippe interieur verstopt. Ik kan het zelf niet beter verwoorden dan de brochure: MI 6 zou er jaloers op zijn! Van keyless entry tot aan handschriftherkenning op de touchpad. Het Automeisje was helemaal weg van het head-up display waarmee je de belangrijkste informatie op een transparant schermpje in je blikveld geprojecteerd krijgt. Dat is nog eens rijden met een vooruitziende blik! Ook het geluid (en dat was altijd toch wel een puntje van kritiek) is flink verbeterd met de komst van een nieuw (optioneel) harman/kardon audiosysteem.

Ik ben eruit. Qua rijgedrag, luxe en comfort zou ik zonder enige twijfel overstappen naar de New MINI. Maar als het op het uiterlijk aankomt, ga ik toch voor het vorige model. Het lijnenspel straalt toch net wat meer sportiviteit uit. Liefde voor dat brutale koppie!

Uiteraard is jouw nieuwe MINI geheel te customizen naar smaak. Er is naar mijn mening geen wagen waar je nog beter los op kunt gaan met accessoires dan deze, heerlijk! BE MINI.

De MINI Cooper D is er voor de consument vanaf €23.995,- en draagt energielabel C. Voor de early birds is er een ‘Welcome Pack’ waarmee MINI je tot ruim €1.700,- voordeel aan opties en extra’s biedt.

Geen reacties mogelijk.