Rijtest Opel Corsa

Zeg je Opel, dan zeg je Corsa. Dit succesnummer gaat alweer enige tijd mee en inmiddels zijn we aangekomen bij de Corsa F. Voor degene die opgegroeid zijn met dit model en het alfabet kunnen opzeggen, weten dat het allemaal begon met de Corsa A in 1982.  Een vrij hoekig, strak en stoer model die zelfs bij mij als jonge dertiger nostalgische gevoelens oproept. Laten we zeggen dat als je nu in een Corsa A zou rondrijden, dat tof zou zijn. Retro. Maar eerlijk gezegd vind ik alles wat daarna kwam, minder appetijtelijk. De Corsa werd ronder en tammer, waarbij hij met name in de smaak viel bij een grote groep huismoeders (ik mag dit zeggen want mijn moeder reed er ook eentje).

De letter F zou kunnen staan voor ‘Fun’ in dit geval. Want de nieuwste Corsa tovert bij mij weer een glimlach op m’n gezicht als ik ernaar kijk. Het design is een stuk dynamischer geworden. Het lijnenspel en zijn silhouet heeft wel wat weg van een Audi A1 als je met je ogen knijpt. Een sportief snoetje met knijpende ogen en een strak vormgegeven achterkant met dubbele uitlaat(stukken). Wanneer je een Corsa wenst met iets meer pit, bestel dan de GS Line. Deze uitvoering voegt atletische accenten toe, zoals een sportieve voor-en achterbumper, een chromen uitlaat, sportstoelen en speciale velgen (zoals mijn demo). Het dak kun je een contrasterend kleurtje geven, dat maakt het uiterlijk net even wat speelser en uniek.

Binnenin de auto is de Peperonico rode lakkleur terug te vinden in delen van het dashboard en in de striping van de sportstoelen. Dat geeft hem ook in de cockpit een sportief tintje. De aluminium sportpedalen en zwarte hemelbekleding maken het helemaal af. Een aantal zaken zoals de pook van de automaat, het infotainment systeem en de ‘Drive Mode’ knop komen me bekend voor. Toch deelt hij minder met zijn Franse PSA zusje – lees Peugeot – dan ik had verwacht. De Corsa heeft bijvoorbeeld een heel ander stuur en ook de tellers en knoppen verschillen. Dat het originele DNA nog aanwezig is, lijkt me alleen maar positief voor de echte Opel rijders.

Even terug naar die fun-factor: is de Corsa net zo plezierig om in te rijden? Het antwoord op je vraag is, ja (quote Bizzey). Als autojournalist stap je in de mooiste, duurste en snelste wagens en zo raak je natuurlijk snel verwend. Want wat is er dan nog speciaal? Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik me zwaar had verheugd op deze week, zoals ik met andere modellen wel kan hebben. Maar eerlijk waar, wat was het een lekker weekje! Deze auto bleek perfect voor in de stad, paste in elke parkeerplek, bood genoeg ruimte voor een pallet wc-papier (COVID-19 grapje), scheelde me euro’s aan de pomp en slalomde mij zo tussen al het verkeer door mét finesse.

De basisvariant van de Corsa heeft een 1.2 driepitter met 75 pk, maar die is niet zo spannend. Ga minimaal voor de 1,2 liter driecilinder turbobenzinemotor met 100 pk (74 kW) en 130 pk. Dat zijn simpelweg de fijnste en leukste benzinemotoren. Opel levert ook nog een dieselmotor: een 1.5 CDTi met 102 pk met handgeschakelde zesbak. De 100 pk benzine heeft dezelfde transmissie en is optioneel met achttraps automaat te krijgen. Die automaat zit overigens standaard op de 1.2 Turbo met 130 pk. Uiteraard kijkt Opel ook naar de toekomst; en verwelkomen zij nu ook een volledig elektrische variant van de Corsa. Deze Corsa-e biedt een rijbereik tot 337 km (WLTP-meting), zonder tussentijds opladen.

Ik was positief verrast hoe soepel deze auto aanvoelt (neem vooral een automaat, is heer-lijk) in termen van wendbaarheid, vlotheid en rij-comfort. Lichtvoetig ook, want er is heel wat gewicht bespaard. Daar tegenover valt er qua beenruimte achterin nog wat winst te behalen, die is aan de krappe kant. En ja; het algemene gevoel is minder ‘premium’ te noemen dan de Peugeot 208 (vorige rijtest en half-zusje) ook al delen zij de basis. Denk dan aan zaken zoals het gebruik van harde kunststoffen, minder geluidsisolatie en iets te sportieve demping/vering. Enfin, de gemiddelde bestuurder gaat deze verschillen niet eens opmerken. En laten we niet vergeten dat een beetje leuk uitgevoerde 208 ook echt wel een stukje duurder is. De vernieuwde Corsa is een volwassen maar compacte vijfdeurs hatchback geworden waar je je nu ook als ‘jeugd’ in wil vervoeren. Ik weet zeker dat ook deze generatie weer een hit gaat worden.

De nieuwe Opel Corsa is er vanaf € 16.999,-

 

Geen reacties mogelijk.