Rijtest Opel Karl

Ik heb een afspraakje met Karl. Niet mijn droomvent, toch geef ik hem een kans. Zou hij me kunnen overtuigen met zijn looks, stuurkunsten en rijgedrag?

OH-PEL
Opel is er zelf ook een beetje verbaasd over, als ik de sarcastische ondertoon van de nieuwe tv-commercials moet geloven. Hoewel het een feit is dat je bij Opel relatief veel auto voor je geld krijgt, kon er aan het imago van het merk nog wel wat geschaafd worden. Echt opscheppen in de kroeg kon je er voorheen niet mee, nu prijst Claudia Schiffer deze ‘German’ aan alsof topmodellen niets ander meer wensen te rijden. Het degelijke Duitse merk is vandaag de dag een sterk staaltje Opel.

Familiaal
De Opel Karl heeft de eigenschappen van een stadsauto en de ruimte van een gezinswagen. Ondanks zijn compacte design beschikt de Karl over vijf deuren en vijf zitplaatsen. Hij oogt ruim en is dat in werkelijkheid ook. Hierin kunnen twee volwassenen en twee kinderen zich prima verplaatsen. De middelste zitplaats achterin is minder geschikt voor een volwassene, wel voor een kind. Evenwel is het koffervolume in vergelijking met de binnenruimte weer wat beperkt. Ik vraag me af of je hier een moderne kinderwagen in krijgt, plus toebehoren. Samengevat: de Karl scoort wel punten voor beenruimte, maar helaas geen punten voor bagageruimte.

Een echte stadsjongen
Valt deze Opel dan toch eerder in de categorie stadsauto? Hij is compact, zuinig en wendbaar. De wegligging is niet slecht, de demping is comfortabel. Het is zowaar ontspannen rijden, mede dankzij de stilte in en rondom de auto. Karl heeft ook nog een geheim wapen dat kan worden ingezet in krappe straatjes: met de City Mode Driving Button kan men met één druk op de knop extra licht sturen. Dat maakt parkeren en manoeuvreren door het stadsverkeer nog gemakkelijker. Zeker in combinatie met het Park Assist-systeem, dat waarschuwt voor objecten achter de auto, moet het geen probleem zijn om schade te voorkomen in de drukke stad.

Jong volwassen
Dit kleintje is stiekem heel volwassen. De gloednieuwe 1.0 liter driecilinder benzinemotor (tevens de enige Karl motor) levert 75 pk waarmee je, verrassend genoeg, snel uit de voeten kunt. Omdat de Karl een lichtgewicht is, heb je meer dan voldoende power aan boord om, wanneer het nodig is, een sprintje te kunnen trekken. De handgeschakelde vijfbak laat zich soepel bedienen en versnelt best vlug. Als je goed je best doet, rijd je in iets minder dan 14 seconden 100 km/h. Geen wonder dat hij graag met de grote jongens wil spelen.

Veilige reis
De Karl is leverbaar met talrijke veiligheidssystemen. Behalve de standaard wegrijhulp op hellingen (Hill Start Assist) is bijvoorbeeld ook rijstrookassistentie (Lane Departure Warning) verkrijgbaar. Het systeem scant met behulp van een frontcamera de wegmarkering en waarschuwt de bestuurder als de auto de rijstrook verlaat zonder ingeschakelde richtingaanwijzer. Wijs voor zo’n kleine, nietwaar?

Deze rij-impressie is eerder verschenen in de januari editie van VAB Magazine, door Het Automeisje.

Geen reacties mogelijk.