Rijtest Peugeot 308

Peugeot komt met een vervolg op de bestseller waarvan er sinds de lancering meer dan 760.000 auto’s zijn verkocht. De nieuwe 308 heeft een reeks nieuwe technologieën, zoals Mirrorlink®, Android Auto™ en Apple Carplay™ en het ingebouwde Peugeot Connect 3D navigatiesysteem met capacitief touchscreen, voorzien van connected services. De nieuwe 308 bevat rijhulpsystemen die onlangs op de nieuwe Peugeot 3008 en 5008 SUV’s werden onthuld. Zo is hij weer helemaal up-to-date.

Belangrijker nog; de 308 wordt later dit jaar leverbaar met nieuwe aandrijflijnen. De nieuwe EAT8 8-traps automaat gekoppeld aan de 2.0 BlueHDi 180 S&S Dieselmotor en ook de gloednieuwe 1.5 BlueHDi 130 S&S Dieselmotor moeten de rijprestaties naar een hoger niveau gaan tillen. Ook is er een nieuwe generatie benzinemotor: de 1.2 PureTech 130 S&S met directe inspuiting. Deze nieuwe versie levert meer prestaties, rijdt sportiever, verbruikt minder en is daarmee efficiënter. Met zijn nieuwe efficiënte motoren loopt Peugeot met nieuwe emissiesystemen voor zowel benzine- als dieselmotoren vooruit op de introductie van de Euro 6.c norm.

Heel eerlijk? De ‘oude’ 6-traps automaat vind ik lekkerder rijden doordat deze de schakelmomenten wat beter timed. Vooral in het heuvelachtige landschap van Zuid-Duitsland was dat goed merkbaar. Tevens gaat mijn voorkeur ook uit naar de benzinemodellen, met name vanwege het geluid. Had ik al verklapt dat deels nep is? In Sport stand komt er een versterkt motorgeluid door de speakers, alleen klinkt het allesbehalve Peugeot. Het is zo overdreven zwaar en sportief dat ik aan het zoeken was naar een Lamborghini in mijn binnenspiegel.

De nieuwe 308 komt in zes afwerkingsniveaus: Access, Active, Allure, GT Line, GT en GTi. De nieuwe 308 is verkrijgbaar in tien carrosseriekleuren waaronder één nieuwe: Beige Pyrite in plaats van het Gris Aluminium.  Zijn stijl is niet veel veranderd; enkel een strakkere horizontale motorkap met daaronder een rechtop geplaatste grille en een andere voorbumper. De motor wordt gekoeld via drie royale luchthappers onder de bumper. De mistlampen kun je nu vinden in de luchthappers aan de zijkanten. De achterlichten van de auto branden voortaan permanent na het starten van de motor, dit is tevens nieuw. Ohja, de tankklep is van vorm veranderd: die is niet meer rond maar vierkant om het tanken van AdBlue® mogelijk te maken. Spannender kan ik het niet maken helaas.

De i-Cockpit, die bestaat uit een compact stuurwiel, een head-up instrumentenpaneel en een groot touchscreen, is zo ontworpen dat het bijdraagt aan veiliger en instinctiever rijden. Het stuurwiel is bewust erg klein uitgevallen. Het draagt bij aan de sportiviteit maar is zo gepositioneerd dat je niet door je stuurwiel heen naar je tellers hoeft te loeren maar er overheen. En ik moet zeggen, het is even wennen maar werkt erg ontspannend.

Al met al is de nieuwe 308 een prima auto, maar moeilijk heel spannend te maken. Alhoewel, het kan sportiever. Voeg er drie letters aan toe en je gaat van 0 naar 100 km/h in 6 seconden. De 308 GTI biedt met zijn geweldige 1.6 e-THP S&S (270 pk) meer dan voldoende power voor ultieme rijsensaties zonder dat dit ten koste gaat van efficiency of het comfort van de inzittenden. De GTi versie heeft de nieuwe stijlelementen van de nieuwe PEUGEOT 308 en weerspiegelt sportiviteit en exclusiviteit zonder te opvallend te zijn: hij is 11 millimeter verlaagd en heeft een unieke voor- en achterkant. Het interieur is ook sportief met een speciaal stuur en specifieke kuipstoelen. Nu leverbaar in een nieuwe versie van het exclusieve Coupe Franche die Magnetic blauw en Perla Nera zwart combineert.

De nieuwe Peugeot 308 staat vanaf het najaar bij de dealer. De hatchback is te koop vanaf €22.130,- en de SW vanaf €24.880,-

 

Geen reacties mogelijk.