Rijtest Range Rover Sport SVR

De nieuw gevestigde recordhouder op de Nürburgring onder de SUV’s. De snelste Land Rover ooit. De meest hardcore Range Rover in het segment. Ja, deze auto moest gewoon van mijn bucketlist afgestreept worden. Try before you die.

‘Special Operations’ klinkt als een geheime divisie van de FBI maar deze tak binnen Land Rover houdt zich bezig met het ontwikkelen van speciale modellen, diensten en lifestyle-accessoires. Ze ontwikkelen top-of-the-range-auto’s die de reputatie van het merk verder verstevigen. Special Operations is in het leven geroepen door de groeiende vraag naar personalisatie. Design en techniek op maat. Hier is de klant pas echt koning; haast niets is te gek. De enige beperking is de omvang van je eigen voorstellingsvermogen en mogelijk het budget.

De Range Rover Sport SVR is de eerste creatie afkomstig van Special Operations. Ik hoor u denken; wat maakt deze reus zo speciaal ten opzichte van de bekende Range Rover Sport? De SVR heeft zijn kracht te danken aan de 550 pk sterke 5,0 liter V8-motor met supercharger. En ja, deze is in werkelijkheid net zo indrukwekkend als bovenstaande zin. Andere aanpassingen zijn nieuwe bumpers en luchtinlaten, verstevigde wielophanging en verbeterde remmen. Daar komt bij dat hij nog net iets lager op zijn wielen staat dan een Range Rover Sport en zo’n 400 kg aan gewicht kwijt is. Dat zijn bijna vier seizoenen ‘Obese’!

Wat mij positief verrast heeft de afgelopen dagen is dat deze Range Rover echt sportief te noemen is. Je zou vermoeden dat men concessies moest doen; het werd een terreinwagen òf een sportwagen. Maar de SVR heeft het beste van beide werelden. Alle mogelijke hulp voor ruw terrein of zwaardere weersomstandigheden is aanwezig. Daarnaast beschikt hij over de prestaties van een sportwagen; hij is bloedsnel (van 0-100 in 4,7 sec), heeft een goede wegligging, accelereert als een dolle en stuurt scherp en direct. Dit in tegenstelling tot zijn grote broer, de Range Rover LWB, waar ik eerder mee reed; alsof je een cruiseschip door een krappe slalom heen jaagt. De SVR is handelbaar maar niet tam genoeg om in een kooitje te stoppen.

Zijn stemgeluid is als een strot die teveel geleden heeft onder de whisky en sigaren; rauw en mannelijk. Dit is zo hard genieten, zoiets houd je niet voor jezelf alleen. En daarom ben ik ‘s ochtends de beroerdste niet en trakteer de gehele buurt gratis op een concert, met de kleppen open. Maar op wie doelt Special Operations nou met zo’n belachelijk exclusieve auto? Petrolheads die ten eerste twee ton te besteden hebben, slechthorend zijn en lichtelijk over een Napoleon-complex beschikken. Types zoals Kim Jong-un die als ze uitgespeeld zijn met hun massavernietigingswapens nog even verder spelen op de openbare weg met een moordmachine zoals de SVR. Ik heb dan ook vele blikken mogen ontvangen van voorbijgangers de afgelopen dagen. Blikken van jaloezie & afgunst maar voornamelijk blikken van ontzag en bewondering. Mijn eindoordeel? Veel innemender vind je ze niet.

De Range Rover Sport SVR kost €193,550 en kent energielabel G.

Geen reacties mogelijk.