Rijtest Renault Mégane

De Mégane heeft al vier maal op de tekentafel gelegen van Renault. Deze keer heeft een Nederlandse autodesigner, Laurens van den Acker, zijn potlood op het succesmodel losgelaten. Op papier verscheen een ietwat wulpse versie; de Fransoos heeft een langere wielbasis en grotere spoorbreedte gekregen. Het profiel doet je wellicht denken aan de Toyota Auris. Toch heeft Van den Acker niet hier maar bij Alfa Romeo gespiekt, die ook iets met wulpse vormen heeft in dit segment.

De ontwerper schijnt binnen dit segment, anders dan bij bijvoorbeeld de Espace, streng gebonden te zijn aan allerlei conventies. Om de nieuwe Mégane toch boven de massa te verheffen, is Van den Acker aan de slag gegaan met licht. De C-vormige dagrijverlichting (niet op de instapper) geven het front een heel eigen gezicht, de golvende, rode ledstreep die de achterlichten vormt, maken van de achterkant een waar kunstwerk.

De Mégane deelt veel van zijn techniek met de eerder dit jaar geïntroduceerde Espace en Talisman en dat zie je aan de binnenkant vooral aan dat grote, staande touchscreen, waardoor het R-Link multimedia systeem net zo makkelijk te bedienen is als je tablet thuis. Je bepaalt zelf de weergave, kunt je favoriete apps downloaden en hebt de mogelijkheid om alle functies te personaliseren. Naast de vingers valt het systeem ook te bedienen met de stem, wat ikzelf (met name tijdens het rijden) een hele gemakkelijk functie vind.

Ik reed met de 130 pk sterke dCi motor die, eenmaal op toeren, lekker krachtig is. Helemaal onder in het toerengebied heeft hij een dipje waar je even doorheen moet. De ruw aangrijpende koppeling is wat moeilijk in de omgang en vergt enige behendigheid merk ik al snel. Dit in tegenstelling tot de koppeling van de Talisman, waarbij het dieselen juist soepel en relaxt aanvoelt. Nog een verschil is het onderstel, die bij de nieuwe Mégane echt sportief aanvoelt (met name door de demping). Een sportief type dus, met een toch nog enigszins comfortabel karakter.

De Mégane heeft een zelfverzekerde stijl, welke het rijden in een Franse auto weer echt leuk maakt. Met een pittige motor, een goede wegligging, soepel schakelwerk en rust aan de oren, is het zeker geen straf om in te rijden. Hij is wendbaar, scherp en direct; lekker sturen is er weer bij met deze nieuwe generatie Mégane! Tevens leverbaar met 4Control-vierwielbesturing, maar die is voorbehouden aan de nog sportievere GT.

Deze vijfdeurs hatchback, met een bovengemiddeld grote kofferruimte, is geschikt voor een modern gezin met (kleine) kinderen; gezien de redelijk krappe zit waar de achterban mee moet dealen. En ik noem ‘modern’ heel bewust, want deze auto is helemaal bij de tijd gezien de luxe, comfort en technologie die de Mégane biedt. Ook voor de zakelijke rijder is hij interessant, aangezien alle dieselmotoren (inclusief de automaat) in de klasse voor 21% bijtelling vallen.

Je rijdt al een nieuwe Mégane vanaf €20.290 (de Energy uitvoering die ik reed begint bij €30.190)

Geen reacties mogelijk.