Rijtest Renault Talisman

Renault verkoopt goed! En ik vermoed dat onze eigen Laurens van den Acker, Chef Design, hier wat mee te maken heeft. Deze tekenmeester sleept onderscheiding na onderscheiding in de wacht. Ook zijn creaties vallen in de prijzen; zo werd de Renault Talisman, de opvolger van de Laguna, tijdens het 31e Internationaal Automobiel Festival in Parijs bekroont tot ‘mooiste auto van het jaar 2016’.

En ik snap dat wel. De sedan is sierlijk, statig en chique te noemen. De station variant voegt daar een vleugje sportiviteit en ‘stoer’ aan toe. De neus heeft wat weg van concurrent Volkswagen Passat als je met je ogen knijpt maar de kont lijkt uniek in zijn klasse door onder andere de verlichting en natuurlijk zijn naam, die hij met trots draagt. Het is een dynamische verschijning welke aan alle kanten elegantie uitstraalt. En dat is te merken aan alle draaiende hoofden van passanten, welke vol bewondering de nieuwe telg van het Franse merk in zich opnemen.

Qua motor had ik de 110 pk sterke ‘instap-diesel’ te pakken; de Energy dCi 110 in jargon. De dCi 110 en 130 motoren worden geleverd in combinatie met een handbak met zes versnellingen. De zwaardere motoren kennen het gemak van een EDC automaat. Het vermogen is, in vergelijking met zijn gewicht en formaat, wellicht niets om over naar huis te schrijven maar zijn zuinigheid wel! In de eco-stand wordt het haast een sport om zo zuinig mogelijk van A naar B te komen. En ik heb heel wat B’s gezien de afgelopen week dat ik de Talisman op test had. Een ware verademing voor de portemonnee was deze duurzame jongen.

Wat tevens een verademing is geweest afgelopen week, is de massage functie in de bestuurdersstoel. Deze heeft ervoor gezorgd dat ik volledig zen aankwam op punt B. Over zen gesproken; de Talisman kent een viertal uitrustingsniveaus, te weten Life, Zen, Intens en Initiale Paris (in volgorde van luxe). Ik mocht wennen aan de Intens uitvoering, welke me verblijd heeft met Multi-SENSE; een zeer uitgebreide persoonlijk instelbare rijbeleving maar ook met extra snufjes (t.o.v. Zen) zoals Lane Departure Warning, LED koplampen, 18” lichtmetalen wielen en dus die heerlijke massagestoel.

In het dashboard zit een groot touchscreen, waardoor het R-Link multimedia systeem net zo makkelijk te bedienen is als je tablet thuis. Je bepaalt zelf de weergave, kunt je favoriete apps downloaden en hebt de mogelijkheid om alle functies te personaliseren. Naast de vingers valt het systeem ook te bedienen met de stem, wat ikzelf (met name tijdens het rijden) een hele gemakkelijk functie vind.  

Bijzonder is het 4Control-systeem waarmee de voor- en achterwielen in perfecte harmonie bewegen, zodat deze (bijna 5 meter lange) slee net zo wendbaar wordt als een stadsauto. Daarnaast bestaat er nog zoiets als Electronic Damper Control, wat zorgt voor koersvastheid en een goede wegligging. Met het Multi-SENSE biedt je verschillende rijmodi: comfort (lekker in combinatie met een stoelmassage), normaal en sport. Hiermee komt het begrip ‘Franse vering’ dus te vervallen, indien gewenst. 

De Talisman is geschikt voor gezinnen maar doelt met name op het zakelijke segment. Met zo’n wagen vervoer je jezelf (en medepassagiers) in stijl en met al het comfort van de wereld van huis naar werk en verder. Je rijdt al een nieuwe Talisman vanaf €30.590 (de Intens uitvoering die ik reed begint bij €35.090) energielabel A | 21% bijtelling.

Geen reacties mogelijk.