Rijtest Smart fortwo

Smart noemt het nieuwe design ‘opwindend’. Ik word er niet warm van. Het exterieur is opvallend, dat wel. Ze hebben hard hun best gedaan om het snoetje te laten lijken op een mopshond: mooi van lelijkheid. De Smart fortwo is 10 centimeter breder dan zijn voorganger, dit is niet iets om over naar huis te schrijven maar de modelnaam verklapt al dat dit geen ruime gezinswagen is.

Wel verbaas ik me over de eindeloze beenruimte, de acceptabele kofferruimte en de grote lichtinval in de wagen zelf. Dat laatste komt met name door het (optionele) panoramadak wat voor een ruimtelijk gevoel zorgt; evenals het ruime zicht door de ruiten en de ver openslaande portieren. Het ruimtegevoel wordt ook nog eens versterkt door de achterin geplaatste motor en de zover mogelijk naar voren en achteren geplaatste wielen.

Het interieur laat (naar mijn smaak) wat te wensen over. Het gebruik van kekke kleurtjes voor een speels en rebels effect is begrijpelijk maar het smurfenblauw in combinatie met wit doet eerlijk gezegd gewoon zeer aan mijn ogen. De schuiflade in het middenconsole vind ik dan wel weer zo’n typische Smart oplossing die ik kan waarderen (slim, want uit het zicht). Maar het is heus niet alleen een kwestie van smaak; ook de kwaliteit is niet hoogstaand. Bij Smart zijn ze namelijk fan van stof en kunststof. Een hoog plastic gehalte dus wat extreem vatbaar is voor krasjes en schoenstrepen. Ook de stoelbekleding bleek niet bestendig te zijn tegen de blauwe jeans van mijn voorgangers. De (lederen) afwerking van het stuurtje ziet er dan wel weer kwalitatief goed uit en het multitouch display kennen we natuurlijk nog van collega-dwerg Renault Twingo.

De vernieuwde Smart is voorzien van een efficiënte driecilinder benzinemotor met een vermogen van 71 pk. Deze is zuinig (4,1 l/100 km) en toch rap omdat dit apparaat natuurlijk net zo veel weegt als een catwalkmodel net voor NYC Fashion Week. De handgeschakelde vijf-bak werkt soepel het bochtenwerk is plezierig. Nog maar niet te beginnen over die absurd kleine draaicirkel! In dat opzicht snap ik waarom die kleine prima meekomt met het stadsverkeer maar ik moet bekennen dat drempels, klinkerweggetjes en andere obstakels niet heel comfortabel aanvoelen. Qua vering valt er dus nog wel wat winst te behalen, net als het lawaai in en om de auto.

5 redenen om een Smart te rijden:

  • De kleine draaicirkel; als een blije puppy gaat hij z’n staart achterna!
  • Nooit meer moeite met het vinden van een parkeerplek
  • De voordelen van een lichtgewicht (geen grote drinker, toch voldoende power en minder wegenbelasting)
  • Zuinig; optrekken en afremmen in de stad blijf je doen met een smile!
  • Het exterieur; hier trek je in ieder geval de aandacht mee…

5 redenen om geen Smart te rijden:

  • Het motorgeluid; die opstijgende driecilinder is niet bepaald sexy
  • Oncomfortabele vering; heeft iets weg van een houten hobbelpaard
  • Het interieur; Wie wilt er nou een visnet panty op het dashboard?
  • Je status; een zelfverzekerde, succesvolle zakenvrouw rijdt geen Smart
  • Prijs; deze begint bij €10.695 maar loopt als nel op naar het dubbele (!) met wat leuke opties

Geen reacties mogelijk.