Rijtest SsangYong Rexton

De 4e generatie Rexton is veiliger, sterker, ruimer en stijlvoller dan ooit tevoren. Toch zijn we in Nederland wat SsangYong schuw. Dat heeft grotendeels te maken met ons fijne belastingstelsel en daarom is de Rexton bij uitstek geschikt voor ondernemers die op grijs kenteken kunnen rijden. Maar laten we één andere grote doelgroep niet vergeten: de paardensport. Daarom ging ik van Automeisje naar paardenmeisje, koppelde een trailer aan en zocht ruw terrein op.

De nieuwe Rexton zit wat strakker in zijn vel. Opvallend zijn de brede grille en het dynamische karakter langs de flanken. De SUV beschikt nu over LED achterlichten en HID Koplampen voor een beter zicht. Daarnaast ook leverbaar met 20 inch velgen met chrome afwerking. Net zo luxe afgewerkt als de dakrailing. Binnenin vinden we een functioneel dashboard met geïntegreerd navigatiesysteem en Apple CarPlay (beide standaard). Indien je voor de Sapphire uitvoering gaat – zoals mijn demo – beschikt het interieur over Nappa leder met chique stiksels. Een trucker zou jaloers zijn op zo’n cabine.

Ondanks het feit dat hij om te toveren is tot 7-zitter, houd je op grijs kenteken slechts twee stoelen voor het tussenschot over. Wel beschik je over een vlakke laadvloer waar je prima twee Shetlanders in kan vervoeren zo ruim, plus een trekgewicht van maar liefst 3500 kg (automaat). Daarnaast kan hij zich prima staande houden offroad met zijn vierwielaandrijving en hoge/lage gearing; aangezien het onderhuids toch een terreinwagen is. De Rexton beschikt over een ladder chassis maar is tevens leverbaar met onafhankelijke wielophanging. Ook de 7-traps automaat (van Mercedes-Benz) werkt feilloos mee en heeft een goed gevoel voor timing. De enige motorisatie die er is, is de 2.2l diesel. Goed voor 420 nm koppel en 181 pk.

Over paardenkracht gesproken: je bent wellicht niet de snelste op de snelweg, maar wel de baas zodra je er vanaf gaat. ‘Buiten gebaande paden ontstaat vaak iets moois’. Dat gaat volledig op voor deze sterke SUV. Hij geeft me dat Queen of(f) the road gevoel. Dat gevoel dat je boven alles en iedereen uitsteekt, zo’n auto waar je voorrang in neemt. Ondanks zijn maatje XXL voel je niet perse dat je een ontzettend grote auto rijdt; met name door het lichte sturen. De vering is comfortabel, binnenin de auto is het stil en voorzien van alle luxe, een krachtige diesel en een betrouwbare automaat. Niet zo gek dus dat de Rexton altijd al het meest populaire model voor de Nederlandse markt is geweest. Een beetje vreemd maar wel lekker.

De nieuwe Rexton is er vanaf €26.890,- // demo zoals hieronder afgbeeld kost €37.500,-

[Fotografie door Glenn Slopsma | met dank aan Otterlo Events en de Beekse Hoeve voor het beschikbaar stellen van het terrein en de trailer]

Geen reacties mogelijk.