Rijtest SsangYong Tivoli

‘Slim is het nieuwe cool” aldus SsangYong. Een passende slagzin voor een automerk welke het niet moet hebben van hun wereldwijde branding. Want ga eens na bij jezelf: waar denk je aan bij het horen van de naam SsangYong? Een Aziatisch automerk, jarenlange garantie en modelnamen die niet lekker blijven hangen. De Nederlandse markt is, met uitzondering van de grijs kenteken rijders, niet bijzonder gecharmeerd van het merk. Maar is dat ook terecht?

SsangYong lijdt onder een imagoprobleem, dat kunnen we wel stellen. Wat betreft het minimale budget voor goede Marketing/PR/Communicatie blijft het merk achter qua naamsbekendheid, te wijten aan de kleine afzetmarkt hier in eigen land. SsangYong rijders zijn veelal bezitters van een caravan en/of paardentrailer of ondernemers (met name in de bouw). Toch hoef je voor de bijtelling ook geen SsangYong te kiezen; het gamma is zwaarlijvig en niet zuinig genoeg. Hier wil het merk wat aan doen en dus was daar vorig jaar de introductie van de Tivoli. Een cross-over welke gezinnen moet aanspreken, een nieuwe doelgroep.

De Tivoli is gebouwd op een gloednieuw platform. Bij SsangYong gingen ze voor een dynamische urban look, welke in mijn ogen geslaagd is. Als ik door m’n wimpers heen kijk, zie ik zelfs een vleugje MINI Countryman. Mede door de identiek geplaatste trampstamp op z’n achterste, net als de Countryman, ik houd ervan. De neus oogt als die van een stoere, volwassen SUV. Het hele design bestaat uit strakke, rechte lijnen waardoor het geheel wat hoekig oogt (waar overigens niets mis mee is want Range Rover boekt er succes na succes mee). Een nieuw, modern gezicht voor een nieuw begin.

Nu wil het zo zijn dat ik de meest luxe uitvoering mee heb gekregen; de Tivoli SAPPHIRE. Onder andere te herkennen aan de lederen bekleding inclusief ventilatie/stoelverwarming, stuurverwarming, dual-zone airconditioning en een keyless-go systeem. Je telefoon is te koppelen door middel van bluetooth waardoor de ‘handenvrij’ functie geactiveerd wordt. De Tivoli kent een TomTom audio- en navigatiesysteem inclusief 7” touch screen. Uiteraard heb je beschikking tot radio maar ook tot MP3, USB en een HDMI ingang. Je favoriete nummers heb je dus altijd en overal bij de hand.

Onder de motorkap ligt een 1.6 (4-cilinder) benzinemotor, welke er 128 paardjes uitperst. Al lijkt het vanaf het buitenaanzicht nog net wat harder te gaan, te danken aan de sportieve lakkleur Flaming Red. Bij een snelheid van 100 k/u of harder ervaar ik toch wel veel geruis van de wind om de auto, waardoor het misschien maar beter is dat hij een topsnelheid kent van 180 km/u. Hard genoeg. De tegenhanger is een minder krachtige 1.6 dieselvariant welke wél verkrijgbaar is met AWD. Immers zou SsangYong zonder (optionele) vierwielaandrijving toch wel een beetje van zijn geloof gevallen zijn, nietwaar?

Wat me direct opvalt aan het rijgedrag is de lekkere vering, dankzij een goed werkend ophangingssysteem. Het Smart Steer-systeem biedt je de mogelijkheid om de draaiweerstand van het stuurwiel af te stemmen op de verschillende rijomstandigheden te weten: Sport, Normal en Comfort. Minpuntje wat betreft het stuurgedrag is dat zijn draaicirkel wat aan de ruime kant is maar omdat deze cross-over graag met de grote jongens mee wil komen is hem dat vergeven. Naar mijn mening zijn die 128 pk’s meer dan voldoende om lekker mee uit de voeten te kunnen in de stad maar ook tijdens het invoegen op de snelweg. Al moet ik af en toe mijn best doen de juiste balans vinden met koppelen zodat de viercilinder niet als een loeiende driecilinder gaat klinken.

Even terug naar die gezinnen. Die kunnen dus 423 liter aan bagage kwijt in de kofferbakruimte (en met de bank neergeklapt creëer je nóg meer laadvermogen). Daarnaast zit de achterban erg royaal, ook tijdens lange ritten of zelfs autovakanties. Combineer deze goede eigenschap met goed gedrag (de nodige veiligheidssystemen) en de nodige luxe en comfort die de SAPPHIRE uitvoering biedt en jij en je gezin hebben stiekem niets meer te klagen. Voor alles is een eerste keer maar ik ben positief verrast. Met name door het laatste pluspunt: de prijs.

De Tivoli SAPPHIRE kost €27.850,00

Geen reacties mogelijk.