Rijtest Subaru Outback

Vroeger waren SUV’s de enige auto’s met vierwielaandrijving. Subaru was de eerste die een ruime stationwagen uitrustte met All Wheel Drive. De Outback is het vlaggenschip van Subaru en beschikt over alles wat het merk te bieden heeft.

En dat is veel; een achteruitrijcamera, airconditioning, cruise control, verwarmbare voorstoelen, lederen bekleding en privacy glass vallen allemaal onder de standaard uitrusting. En het rijtje gaat door. Ook de geavanceerde Subaru-systemen zoals X-Mode (de offroad stand) inclusief Hill Descent Control, EyeSight en Starlink (infotainment systeem met navigatie + premium audiosysteem) zitten inbegrepen. Wat een traktatie zeg!

De ruimte die de Outback biedt is een ware verademing. Het is een royale vijfzitter met een bagageruimte waar plaats is voor wel vier 80-literkoffers. En het aantal zitplaatsen valt ook nog eens aan te passen, dankzij de in een verhouding 60/40 neerklapbare achterstoelen. Zo kan het interieur aangepast worden naar de hoeveelheid meegenomen bagage of het aantal inzittenden. Een ritje Zuid-Frankrijk met het hele gezin was nog nooit zo comfortabel.

Subaru speelt hiermee in op een doelgroep, voornamelijk gezinnen, welke techniek en luxe belangrijk vinden. Ook het trekgewicht van deze grote jongen is een grote plus voor mensen die graag wat meenemen; ik noem een paardentrailer of caravan.

Betrouwbaarheid en veiligheid staan hoog in het vaandel bij Subaru. Zo is de Outback bijvoorbeeld uitgerust met EyeSight, een geavanceerd systeem dat gebruik maakt van stereocamera’s. Die camera’s, geplaatst naast de binnenspiegel, fungeren als een extra paar ogen voor de bestuurder. EyeSight kijkt tot 110 meter vóór de auto en bepaalt of er gevaar dreigt, om in te grijpen zodra er kans op een aanrijding bestaat. Ook heeft het systeem functies zoals Lane Departure Warning en Adaptive Cruise Control.

Nu is er nog een Zweeds automerk welke hoog inzet op veiligheidssystemen; Volvo. Maar Subaru rekent naast de Volvo V70/XC70 ook de Audi A4/A6 Allroad, de Opel Insignia Country Tourer en de VW Passat tot zijn concurrentie. Allen ‘hoog-op-de-poten-stations’ met plastic bumpers voor een stoere en onverschrokken look.

Even over die look; die vind ik persoonlijk bij de Outback erg goed gelukt. Als ik hem een schoolrapport moest toekennen zou erin staan: ”Je komt goed mee met de rest van de jongens. Je 4 cilinder Boxer motor klinkt als muziek in de oren maar je 175 pk laat in sommige situaties wat te wensen over. Je hebt een serieuze houding en gaat elke uitdaging aan. Je mag nog iets soepeler worden in de omgang; de overbrengingen van de CVT automaatbak zijn soms wat aan de logge kant. Werk tot slot aan een wat volwassener claxongeluid, dan kom je er wel!”

Het instapmodel, de 2.5i Comfort Lineartronic CVT (Eyesight) bedraagt €38.995,-

Geen reacties mogelijk.