Rijtest Subaru WRX STI

Een rally-icoon in een hedendaags jasje. Een blauw monster. Testosteron op wielen. Deze wagen is zeker geen dagelijkse verschijning. De spoiler achterop is van zulk imposant formaat, dat ik paranoïde wordt wanneer ik in mijn achteruitkijkspiegel kijk. Ook is dit de eerste auto die ik rijd welke voorzien is van een brandblusser. De snelheidsmeter gaat maar liefst tot 280 km/u. Veelbelovend. Toch is deze woesteling voorzien van de nodige luxe zoals lederen bekleding, stoelverwarming, elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, navigatiesysteem met spraakbesturing en een Harman/Kardon Premium audiosysteem.

‘’Wist je dat: De legendarische naam Impreza is uitgestorven omdat deze in Europa niet meer gemaakt wordt? Vanaf nu gaat hij door het leven als WRX STI. Toch nèt iets minder pakkend, niet?’’

Oké, ergens begrijp ik heus wel dat niet iedereen kickt op een nogal aanwezige luchthapper op de motorkap, een indrukwekkend grote taartschep en  een schreeuwerige lakkleur (liefst in combinatie met gouden velgen). Bescheiden is hij niet. Maar ga me niet vertellen dat je hem lelijk vindt. Een Multipla is lelijk. De mensen die zich negatief over de WRX hebben uitgelaten, konden eerst hun mond spoelen met zeep en moesten daarna verplicht een rondje rijden. Dat zal je genezen.

Met zijn 2.5 liter turbo boxermotor (zonder enorm turbogat) met welgeteld 300 pk is het een echte krachtpatser. Zijn humeur zet je volledig naar je eigen hand met Subaru Intelligent Drive. Gooi alle remmen los in de Sport Sharp-modus (S#) of kies voor de alerte Sport-modus (S). Even afkoelen? In de Intelligent modus van SI-DRIVE is de motorrespons getemd en blijft het brandstofverbruik zo laag mogelijk. Zijn acceleratievermogen drukt je dieper in de stoel en tovert een glimlach op je gezicht. Je weet wel, zo een met één opgetrokken mondhoek. In maar liefst 5,2 seconden vliegt hij van 0 naar 100 km/u. Deze wagen maakt filerijden onmogelijk. Met het aansluiten in de rij ben ik alleen maar gefocust op het aantrekken van de teugels. Voor je het weet heb je een trekhaak te pakken.

Subaru roept dat men blind kan vertrouwen op de permanente vierwielaandrijving. Door zijn buitengewone rijstabiliteit zit hij aan het wegdek vastgeplakt en is hij niet van zijn stuk te krijgen. En geloof me, we hebben het geprobeerd. Zo’n beetje elke bocht onderweg is een niet te weerstane uitdaging. Maar om hem, inclusief mijzelf, nou ècht het hoofd op hol te brengen.. zijn we toch nog even de heide op gedoken. Door de rulle zandpaden waande de WRX zich weer even in zijn ‘natuurlijke habitat’. De antislipregeling werd uitgeschakeld en de power sturen we tijdelijk even naar de achterwielen met behulp van het regelbare, middelste sperdifferentieel. Speelkwartier in de zandbak!

Verliefd geworden? De WRX STI is er vanaf 75.995 euro (waarvan 42.438 euro BTW en BPM). Sorry, hielp ik je nou uit je droom?

Geen reacties mogelijk.