Rijtest Subaru XV

 

Bij Subaru denk ik eigenlijk direct aan een schreeuwerig doch gerechtvaardigd blauw racemonster met gouden velgen en een enorme spoiler. Maar Subaru maakt ook degelijk spul, zoals de Trezia, Legacy en Outback. Automeisje maakte wat kilometers in de Subaru XV. Mede mogelijk gemaakt dankzij Subaru Centre Gol.

De XV kan het beste omschreven worden als een wat timide ogende SUV. Het is het twijfelaartje onder de tweepersoonsbedden: een Cross-over model noemt men dat. Ook wel de gulden middenweg voor mensen die onder de 150 pk willen blijven maar toch wel ”lekker hoog” willen zitten. Dan is deze jongen precies wat u zoekt. Een semi-stoere vierwielaangedreven auto die qua rijgedrag netjes binnen de lijntjes kleurt. Het is niet spannend, het is niet bloedsnel maar heeft voldoende power om je prima te kunnen vermaken op de nederlandse wegen.

Sterker nog, doordat de vier wielen direct grip hebben schiet je letterlijk weg bij het indrukken van je gaspedaal. Bijkomende factor is de wat zwaardere boxermotor en de vederlichte bediening van zowel het gas- als rempedaal. Echt ‘planken’ is er met deze wagen niet bij; dit resulteert in ongemakkelijk gegil van de auto zelf die hoorbaar protesteert. Echter wanneer je het gas weer wat terug neemt pakt de auto de draad zelf weer op en zorgt ervoor dat je geen op- of terugschakeling meer voelt maar meer één vloeiende beweging ervaart, heerlijk! Het bochtenwerk vind ik wat lomp voor de afmetingen van deze auto. Hij reageert vrij traag en daardoor voelt het alsof je met een ‘Slinky‘ rijdt; de kop is de hoek al om en de kont moet nog volgen.. dat idee.

Het interieur is net als de buitenkant wat eenvoudig, braaf en een tikketlje simpel. Als hij naar een naam zou luisteren zou het ongetwijfeld een Kees Janssen of een Jan de Vries zijn. ”Hij is zo lekker gewoon gebleven”. Eenvoud kan sieren, maar we willen wel lekkere opties zien!

Hier is gehoor aan gegeven dmv het plaatsen van parkeersensoren met achteruitrijcamera, navigatie met voice control, cruise control en stoelverwarming (mede door de luxury uitvoering). Xenon koplampen en een glazen zonnedak is standaard op sommige uitvoeringen. Subaru biedt ”meer comfort voor iedereen”. Beetje jammer dat dan alleen de bestuurderstoel elektrisch verstelbaar is. Verder biedt de auto inderdaad voldoende ruimte en comfort.

De 17-inch lichtmetalen velgen zijn denk ik de meest opvallende eye-catcher. Als een geheim wapen worden deze speelse two-tone velgen nog even ingezet om de auto net even wat ‘oempf’ te geven. Tip: Bestel hem in ‘Tangerine Orange’ (koninklijk oranje doet het trucje ook).[br]
Het meest is al gezegd. Ikzelf word er niet warm of koud van. Voor die grote smurk op mijn gezicht had ik toch in de WRX moeten stappen vermoed ik.[br]
De Subaru XV AWD 2.0 Luxury is er voor de consument vanaf 30.995,-

Geen reacties mogelijk.