Rijtest Tesla Model 3

Een veelbesproken en langverwachte auto: Tesla’s Model 3. Na de Model S en de Model X komt Elon Musk met de Model 3. Dit zou dé elektrische Tesla-instapper moeten worden voor Jan Modaal – of met andere woorden – voor de kleinere portemonnee. Want laten we eerlijk zijn.. de vorige modellen zouden velen van ons niet kunnen rijden als er geen bijtelling bestond, met prijskaartjes van ruim een ton. De model 3 zou 35.000 dollar gaan kosten en was dus goed betaalbaar. Echter ontstond er paniek toen Tesla begin dit jaar stilletjes de goedkoopste versie van de Model 3 van de website verwijderde. Tesla-fans bleven verward achter en sommigen van hen hadden in 2016 al een aanbetaling gedaan om hun model 3 te reserveren.

Maar niet getreurd! Inmiddels heeft Tesla opnieuw aangekondigd over een tijdje met een uitgeklede versie voor de Nederlandse markt te komen, de standard range, die inderdaad aanzienlijk minder gaat kosten. Momenteel kun je kiezen uit de Model 3 Long Range All-Wheel Drive met een prijskaartje van 57.200 euro of de Performance-versie. Die laatste kost 68.200 euro. Daar mocht ik mee op pad. Te herkennen aan zijn 20” Performance velgen, carbon-look mini-spoiler op de kofferklep, rode remklauwen en sportpedalen. Met deze Performance-versie is je rijbereik net wat minder (530 km) t.o.v. de Long Range versie (560 km) maar je bent wél sneller op de plek van bestemming (0-100 km/u in 3,4 sec).

Nu ken je de verschillen, laten we instappen. Al bij de eerste handeling realiseer je je dat dit ‘anders rijden’ is, want de autosleutel ontbreekt. Tesla heeft ditmaal gekozen voor een zwart pasje die je op de B-stijl legt. De portieren ontgrendelen en de ietwat onhandig vast te pakken handgrepen ‘druk’ je als het ware de deur uit. Eenmaal binnenin de cockpit verbaas ik me over alles wat ontbreekt. Het is klinisch kaal. Eigenlijk zitten alle knoppen en functies ondergebracht in die tablet. Zelfs het dashboardkastje opent zich door een swipe op je scherm. De auto starten doe je door diezelfde kaart op je middenconsole te leggen of op voorhand al te connecten met de Tesla-app. Die app is sowieso een verrijking want wie wil er geen warme billen bij het instappen of een auto die zichzelf voorrijdt?

De Model 3 wordt standaard geleverd met autopilot-hardware, maar je moet de enhanced autopilot-optie aanvinken om alles te gebruiken. Er is tijdens mijn testweek zelfs een update geweest waarbij het nu mogelijk is om te navigeren op autopilot. Dat wil zeggen: als het systeem weet dat jij de afslag naar Hilversum moet pakken om op je ingevoerde bestemming aan te komen, dan stuurt de auto zelf naar rechts en neemt de afslag (!) Elke auto wordt geleverd met actieve standaard veiligheidsfuncties, inclusief autobrake, forward collision warning en side collision warning. Veiligheid is belangrijk. Maar laten we snelheid niet vergeten. Want de snelheidsbeleving in deze auto is niet te vergelijken met een benzine auto. Je kan hiermee zo waanzinnig snel accelereren dat je zelfs een Porsche 911 Turbo S achterlaat bij het stoplicht (true story). Die directe power die je in je stoel doet drukken is verslavend lekker. Zo lekker dat het je haast doet vergeten dat je geen motorgeluid hoort.

Maar van al dat trappen word je moe. En dus moet er geladen worden. Ik denk dat de batterij in praktijk een actieradius kent van 450 kilometer – afhankelijk van je rechtervoet en het weer. Ik moest na twee dagen weer even laden en omdat ik bij huis geen laadoplossing heb, deed ik dat bij een Tesla Supercharger punt in de buurt (Breukelen). Al die ladende Tesla modellen op één parkeerplaats zien, waarbij de bestuurders ieder op zijn/haar eigen manier de tijd doden, is een levensstijl op zichzelf. Ik greep naar een McFlurry om mijn eigen suikerspiegel weer op pijl te krijgen en na 20 minuten konden we onze weg weer vervolgen. Zo slecht nog niet.

En eerlijk? De model 3 rijdt écht goed. AWD, strakke wegligging, direct sturen en zelfs een circuit-modus! Ja, je leest het goed. Tesla daagt zijn lease-rijders uit om de model 3 in het weekend eens mee het circuit op te nemen voor een elektrische hotlap! Een endurance-race zal het niet worden maar hij schijnt nog harder te kunnen remmen bij het loslaten van het ‘gas’pedaal voordat je een bocht induikt en zelfs een voorzichtig driftje is mogelijk aangezien er in die modus meer vermogen naar de achterwielen wordt gestuurd. Zouden we dan toch de AMG’s en M’modellen van deze tijd kunnen vergeten?

Ik wil eigenlijk de discussie niet aangaan of je nou wel/niet een petrolhead bent als je positief bent over een Tesla (veel kritiekhebbers hebben denk ik eerlijk gezegd nog nooit een Tesla van binnen gezien). Wel kan ik zelf zeggen dat elektrisch rijden in een Tesla allesbehalve een straf is. Ik denk dat je deze auto op waarde moet schatten door zijn vooruitstrevendheid. Neem de autopilot-functie bijvoorbeeld, of het rijbereik, de app en de moderne manier van communiceren. De easter-eggs (Spotify luisteren in de auto kan nu bij een knisperend openhaardvuur op je scherm) of slimme functies zoals het aan laten van de airco wanneer de auto op slot is, handig voor de hond. Bij mij heerst er maar één vraag: waarom kunnen andere automerken dit niet? En dan te bedenken dat Elon Musk eigenlijk helemaal geen autofabrikant is, maar meer een gekke ondernemer uit de bovencategorie die kansen ziet. Kunnen we daarvoor alleen al niet een beetje respect hebben met z’n allen?

 

 

Nog geen Reakties

Geef een Reaktie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *