Rijtest Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play

 

Afgelopen maart werd ik verkozen tot ‘Special Reporter’ door Toyota Nederland om verslag te mogen doen vanaf de beursvloer op het Autosalon van Genève. Het Mekka voor de autoliefhebber en een groot podium voor al het nieuws op autogebied. Ook de vernieuwde Toyota AYGO liet daar voor het eerst zijn snoetje zien; primeur! Mijn vooronderzoek krijgt nu een vervolg: Na de AYGO al als één van de eersten in het echt te hebben mogen ruiken, zien en voelen, mocht ik nu ook een lang weekend testrijden!

Mijn logee is geen onbekende. Al jaren kiest jong en oud, man en vrouw voor dit succesnummer als dagelijks vervoermiddel. Bekend maar onafhankelijker; de drieling (bestaande uit de Citroën C1 en Peugeot 108 en Toyota AYGO) knipt de navelstreng door en gaat voor een meer onderscheidende look ten opzichte van hun broertjes. Tenminste, van buiten dan. Een groot verschil is het opvallende kruis (de X-factor?) op de neus van de AYGO, welke men kan kleuren naar wens. Afhankelijk van de uitvoering (vijf in totaal) stijl jij dit wagentje volledig naar eigen smaak.

‘’Waar is het feestje? Hier is het feestje!’’ Weerspiegel je karakter door (contrasterende) kleuren te combineren en maak het hippe en frisse design nog unieker. Kies de juiste accessoires en stem de AYGO volledig af op je persoonlijke wensen. Het is wat jij ervan maakt; Go fun yourself! Tevens is het nu ook mogelijk om hem om te toveren tot semi-cabriolet met behulp van het elektrisch bedienbaar canvas dak (x-wave uitvoering). Een slimme zet van Toyota, om zo te kunnen concurreren met hippe boodschappenwagentjes uit een iets duurder segment.

Betaalbare luxe creëert comfort (stoelen, bekerhouders), rijgemak (Hill Assist) en veiligheid (snelheidsbegrenzer). Vernieuwde technologie zorgt ervoor dat we nu kunnen multitasken vanaf het 7’’ grote x-touch display. Hierop komen in het vervolg je Whatsappjes binnen want deze uitvoering biedt de handige optie om je mobieltje te laten connecten via Bluetooth (incl. bediening voor audio en telefoon op je stuur). Het CD tijdperk is uit en heeft plaats gemaakt voor een AUX en USB aansluiting. Tot slot moet ik nog vermelden dat de x-play optioneel nòg luxer uit te voeren is met o.a. een navigatiesysteem, parkeerhulpcamera en airconditioning. Vind ik leuk!

Eén punt nul klinkt trager dan dat hij in werkelijkheid is. De driecilinder benzinemotor heeft aan het krachtvoer gezeten waardoor hij nu ‘levendiger’ te noemen is terwijl de verbruikscijfers juist omlaag zijn gegaan. Daarnaast rijd je nog schoner en zuiniger met het Stop & Startsysteem. Ook de shift-indicator adviseert je over de eco-vriendelijke schakelmomenten. De AYGO heeft een vermogen van 69 pk’tjes, welke in combinatie met vederlicht stuurwerk en soepel schakelen, prima hun mannetje staan in het drukke stadsverkeer. Hij is duidelijk volwassen geworden.

De vernieuwde AYGO is er één welke met zijn kop boven het maisveld uitsteekt door zijn flitsende design, flexibele interieur en zuinigheid. Meer voor minder. En wat kost betaalbaar rijplezier?

€11.250,- (vijfdeurs 1.0 VVT-i x-play)

Geen reacties mogelijk.