Rijtest Volvo S90

Veel mensen in uniseks-Gaastra-zeiljacks, maar ook doktoren van elke soort in witte jassen, geven de voorkeur aan het Zweedse automerk. Maar er is nog een derde groep welke met hun vele voornamen en duur klinkende titels zijn/haar reputatie het liefste hoog houdt in een Volvo. Blauw bloed. Onze ‘Bea’ koos destijds voor een verlengde Volvo S80 maar ik weet zeker dat de Oranjes even met de Volvo-configurator op de site hebben gespeeld toen de S90 zijn debuut maakte. De S90 is namelijk – minder netjes gezegd – royal as f*ck.

Ik ben nog nooit zo hard gevallen voor Scandinavisch design (misschien omdat het bij de Ikea ontbreekt aan Zweedse luxe). De executive sedan van Volvo is alles behalve een alledaagse verschijning. Van buiten brengt zijn krachtige body en stevige schouderlijn je in vervoering waarna je je binnenin de auto aan bijzondere materialen vergaapt zoals Zweeds kristal en berken; krachtig & elegant. In deze klasse-bak reis je altijd eersteklas.

Sensus verbindt je met de auto en de rest van de wereld. De bediening is eenvoudig en intuïtief. Het entertaint je, houdt je op de hoogte en in controle. Sensus biedt oplossingen zoals in-car wifi (die Zweden snappen eerste levensbehoeften) en laat je iPhone connecten met het middendisplay d.m.v. Apple CarPlay. Een groot touchscreen bezuinigt vele knoppen in het interieur weg. Designed for control – immers. Volvo heeft ook al meteen wat entertainment apps voor je ingebouwd, waaronder Spotify. Verzoeknummertjes knallen extra lekker uit het Premium Sound-systeem van Bowers & Wilkins.

Volvo on call maakt je leven een stukje eenvoudiger. Maak vooral zelf je handen niet vies en laat de Volvo zelf zijn ruiten krabben door de auto op afstand te verwarmen. Plan je route thuis en stuur de bestemming alvast naar je auto. Synchroniseer je agenda en laat de S90 je aan je afspraken herinneren. Intellisafe maakt je leven een stukje veiliger. Ik heb het al eens eerder geroepen: ”Volvo is zon beetje de Durex onder de auto’s”. Het merk streeft ernaar dat (met veiligheidssystemen als BLIS, City Safety en de Run-off Road-beveiliging) in 2020 niemand meer komt te overlijden of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo. Besteden we dan alles uit? Neen, het rijden zelf gelukkig niet (al beschikt de S90 wel over een autopilot modus) want de leuke dingen willen we vooral zelf blijven doen.

Precisie en comfort zijn de sleutelwoorden wanneer ik zijn rij-eigenschappen moet omschrijven. De geavanceerde wielophanging (double wishbone voor) geeft je het gevoel de volledige controle over de auto te hebben. Wanneer je er wat extra euro’s tegenaan gooit kun je ook extra genieten van de sublieme demping die de luchtvering biedt. Het past zich aan aan de lading, weg en overige rijomstandigheden. De rijhulpsystemen, stabiliteitsregeling en de functie Understeer Control Logic, houden de S90 uiterst stabiel en maken van hem een echte bochtenridder. De viercilinder T5 benzinemotor (goed voor 254 pk) verstaat zijn vak meer dan prima in Comfort-modus. Wanneer ik echter naar Sport-modus switch ervaar ik een iets onprettig motorgeluid en voelt het opschakelen minder fijn getimed. Maar heb jij ooit een vorst zien haasten? Juist.

De S90 T5 Inscription (het hoogste gevoel van luxe) is er vanaf €55.995

 

Geen reacties mogelijk.