Roadtrip Tesla Model S (P90D)

Een review van de Tesla Model S. Velen gingen mij al voor. Vandaar dat ik deze (volledig elektrische) auto aan een meer uitdagende test wilde onderwerpen. Want woon-werkverkeer rijden met een actieradius van 400 kilometer is niet bepaald ‘living on the edge’. Roadtrippend met zo’n batterij op wielen naar Frankrijk, wél.

Onder het mom van quality time met de familie, strikte ik mijn broertje als co-piloot/dj (want dat Spotify abonnement op die ingebouwde tablet vraagt erom). Met een volgeladen auto, daarmee doel ik op de accu maar ook op de grootte van ons voedselpakket, vertrokken we vanuit Arnhem met zo’n 600 te rijden kilometers voor de boeg met als einddoel: Route des Crêtes. 

Aanvankelijk was ik bang voor mogelijke stress-situaties wat betreft het tijdig kunnen laden op de route. Maar de navigatie (die draait op Google Maps) voorziet zelf al aan de hand van het door jou ingevoerde eindpunt waar hij onderweg moet snelladen. Je rijdt dus als het ware van stop tot stop (lees: euro’s knallen en gratis WiFi tappen bij een Fastfoodketen) en komt nooit met een (bijna) lege accu te staan. Het wiel uitvinden was dus niet nodig, dat had Tesla al gedaan. Eenmaal aangekomen bij ons hotel hingen de we auto weer aan de laadkabel voor de nacht.

Vermoeidheid kan een zorgelijk punt zijn tijdens zo’n lange rit. Naast de gedwongen rustmomentjes (zo’n 30 tot 45 minuten) bij de Tesla Superchargers en het afwisselen met mijn co-piloot, was daar ook nog Tesla’s autopilot die voor wat ontspanning zorgde onderweg. Wanneer je op de adaptieve Cruise Control rijdt, kun je de functie voor autonoom sturen aanzetten. Dit systeem houdt de auto binnen de lijnen op de weg en kan zelfs van baan verwisselen wanneer jij hier opdracht toegeeft door je knipperlicht te gebruiken.

Werkt dat? Ja, heel goed zelfs. Eerst was ik wat sceptisch over het uitbesteden van datgene wat elke autoliefhebber het mooiste vindt: sturen en gas geven. Toch moet ik bekennen dat deze autonome functies erg rustgevend werken, vloeiend aanvoelen en dus niet storend zijn. Daarnaast vergroot het de veiligheid; er zitten nu twee paar ogen op de weg te letten en die van de Tesla zullen gevaar altijd een fractie van een seconde eerder waarnemen, ben ik van overtuigd.

De Model S kan dus met zekerheid worden bestempeld als een intelligente jongen. Maar deze tech-nerd heeft ook een sportieve kant. Nu mocht ik al op pad met de P90D, het accupakket met de grootste range, maar dit exemplaar beschikt ook nog eens over de 11k kostende Ludicrous optie. Een modus waarmee het ampèrage van de batterij maximaal wordt verhoogd zodat de auto in minder dan 3 seconden (!) van 0 – 100 km/u kan sprinten. Voor de goede orde; dat is dus even snel als die schreeuwerige, benzine-slurpende Italiaanse supercars.

Geen reacties mogelijk.