Dagboek van een Hyundai i30N Fastback

Na het testen van zijn kleinere broer – de hatchback – heb ik al een zwak ontwikkeld voor het high-performance model van Hyundai. Maar nu is daar ook de Fastback! Een maand geleden maakte ik al flink wat kilometers op roadtrip naar Reims, wat smaakte naar meer. En dus verzocht ik Hyundai Nederland om een duurtest. Iedere keer dat je instapt, met elke rit en elke kilometer leer je weer wat meer over de auto in het dagelijks gebruik. Wat valt me op? Wat viel mij tegen en waarin verraste de i30N Fastback mij in positieve zin? Ik deel alle geheimen van deze auto met je in mijn dagboek.

Dag 1: Yes! Daar staat ‘ie dan in Performace Blue: mijn racemonster voor de komende drie weken. Al bij het verlaten van de parkeerplaats zoek ik naar de fun-button. De paddle aan het stuur met de finish-vlag (sport modus) is favoriet!

Dag 3: Automaat rijden is uit mijn systeem en ik word oprecht gelukkig van deze handbak met zes versnellingen. De korte bewegingen voelen zo mechanisch aan, heer-lijk! #SaveTheManuals

Dag 4: Alleen nog een manier vinden om de oprit af te komen zonder met mijn front-lip op de stenen te hangen. Dat geschraap geeft me kippenvel, iedere keer!

Dag 8: De tank is alweer voor de tweede keer leeg. Erg zuinig is hij niet met een verbruik van 7,8 l/100 km. Misschien heeft het ook wat te maken met mijn rij-stijl (alleen het petje ontbreekt nog) in deze wagen. In sportstand zie je de naald van de benzinemeter met de km verder naar beneden zakken. Bekijk het positief: wel goed voor het aantal spaarpunten bij de pomp.

Dag 11: Ik ben inmiddels de tel kwijt, zoveel gewonnen sprintjes bij het stoplicht. De 2.0 T-GDI motor perst er 275 indrukwekkende pk’s uit en blijft maar gaan! Het is haast een sport geworden om tussen de 5.000 en 6.000 toeren pas op te schakelen terwijl de shift-indicator van oranje naar rood verkleurt. Gas, linkerbaan!

Dag 12: Het regent. Veel en hard. Op dagen zoals deze prijs ik de 2WD. Maar er zijn momenten en omstandigheden waarbij de i30N gewoon niet lekker van zijn plek komt bij plankgas. Het lijkt wel alsof de voorwielen zich vastbijten in het asfalt wanneer ik het gaspedaal vloer waardoor de auto hortend en stortend van de plek komt vanuit stilstand. Bestaat er zoiets als teveel pk i.c.m. voorwielaandrijving?

Dag 14: Had ik al verteld dat hij automatisch tussengas geeft bij iedere keer dat je terugschakelt? Pops and bangs! Nekken draaien gegarandeerd op straat en ook binnenin de auto is het feest! Met het variabele uitlaatsysteem ben jij de dirigent van het orkest.

Dag 16: Ik heb toch maar een sport-beha aangeschaft. Het onderstel (en rear stifness bar) zijn dusdanig straf dat de meiden wel wat extra steun kunnen gebruiken tijdens onze ritjes. Bestaat er ook een optie in je navigatie zoals ‘slecht wegdek en verkeersdrempels vermijden?’ De vijand!

Dag 19: Door bochten hoeken gaat net even wat beter dankzij het speciale differentieel. Deze verhoogt de bochtensnelheid door de hoge mate van grip en tractie. Indien nodig wordt het binnenste wiel afgeremd, waardoor onderstuur wordt tegengegaan en de auto scherper instuurt. Als een ware rally coureur hoek je de i30N de bochten in.

Dag 21: Deze drie weken zijn voorbij gevlogen in hetzelfde rappe tempo als mijn rij-stijl in de i30N. Mag ik nog even één van de belangrijkste koop-argumenten aanstippen? De prijs. Want waar krijg je zoveel sportief rijplezier voor je geld als bij Hyundai?! De i30N Fastback is er vanaf €53.595

 

Geen reacties mogelijk.