Een 350 Corvette motor in een Datsun 240Z?!

De Datsun 240Z is een aparte verschijning, wanneer je met je ogen knijpt heeft het design wat weg van meerdere sportwagens zoals de Ferrari Daytona, Jaguar E-Type en Toyota 2000GT. En dat is niet zo gek want dat is precies waar het team onder leiding van Yoshihiko Matsuo, het hoofd van Nissan Sports Car Styling Studio, voor ging. Een Japanse driedeurs sportcoupé die de Amerikaanse markt kon veroveren; maar dan compacter, lichter en voordeliger geprijsd dan al zijn concurrenten. Met als kloppend hart: een 2.4 l zes-in-lijn motor goed voor 153 pk. Later volgde overtreffende modellen in de Z GT-serie met meer motorinhoud: de 260Z en 280Z.

Het is dan ook niet toevallig dat de toen nieuwe 240Z slechts $ 200 verschilde in prijs met de Britse MGB-GT in de V.S. (toentertijd een vijf jaar oud ontwerp dat zijn leeftijd liet zien). En die strategie pakte goed uit: de gestroomlijnde vormgeving, moderne techniek, relatief lage prijs en indrukwekkende prestaties van de 240Z raakte de juiste snaar bij het publiek. De 240Z ontving direct positieve reacties van zowel kopers als autojournalisten en dealers hadden al snel lange wachtlijsten voor de gewilde “Z”.

Je hebt bij het indrukken van de grote rode startknop in het midden van het dashboard al meteen het gevoel dat je in iets speciaals stapt. Niet iets alledaags. En dat is deze Datsun zeker niet! Dit exemplaar is volledig gerestaureerd en voorzien van een 350 Corvette motor (5.7l V8 small-block) die niet gemaakt is om je gehoor te sparen. Bij iedere start worden jij en je buren weer herinnerd aan de hoeveelheid power, namelijk 350 pk, onder je motorkap. De motor is zo ver mogelijk naar achteren geplaatst om de balans zoveel mogelijk te behouden (het is bijna een middenmotor te noemen) maar zonder het schutbord aan te passen waardoor je indien gewenst de originele motor gemakkelijk kunt terugplaatsen. Dit zal je ook merken tijdens het sportieve rijden; hij zit aan het wegdek gepakt, brult het uit met accelereren op de rechte stukken (en dat gaat nog best soepel met zo’n 3-speed automaat) en is plezierig in de bochten. Een echte rijdersauto met, zo in het Tuxedo black, een stoer uiterlijk waar je zeker onderweg wat nekken mee weet te draaien.

Altijd al zo’n coole verschijning willen bezitten? Dat kan nu! Hij staat te koop bij ons, contact me voor meer informatie of een proefrit.

Geen reacties mogelijk.